تعاونی مسکن فرهنگیان جوانرود

وبلاگ تعاونی مسکن فرهنگیان جوانرود

تعاونی مسکن فرهنگیان جوانرود

وبلاگ تعاونی مسکن فرهنگیان جوانرود

اساسنامه تعاونی های مسکن مهر

برای دیدن اساسنامه به ادامه مطلب بروید

بسم الله الرحمن الرحیم 

 

وزارت تعاون جمهوری اسلامی ایران

 

 

 اساسنامه تعاونی های مسکن مهر

 


 

 

مقدمه :

حسن تعاون مدنیت و داد

مایه الفت بود و اتحاد

قرآن کریم همه مؤمنان را به همکاری و همدلی در امور خیر و رعایت تقوی فراخوانده است. با الهام از این اصل مقدس, قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران سعی بر تحقق فراخوان الهی دارد. براین پایه, اصول 43 و 44 قانون اساسی, رسالت سنگین تحقق عدالت اقتصادی و پیشگیری از تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروههای خاص را تأمین می‌کند و زمینه را برای جلوگیری از تبدیل دولت به یک کارفرمای بزرگ مطلق آماده می‌سازد. حال بر یک یک اعضای شرکتهای تعاونی مهر است تا با همراهی و همدلی و حس تعاون و معاضدت به گسترش این فکر و عمل به این اندیشه همت گمارند.

متن حاضر اساسنامه شرکت تعاونی مسکن مهر........................................ می‌باشد که براساس قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران مصوب سیزدهم شهریور سال 1370 که ملهم از اصول 43و44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می باشد و سایر مقررات بخش تعاون تهیه و تنظیم گردیده و بعنوان یک میثاق و سند همکاری مورد توافق و تفاهم اعضاء قرار گرفته و به تصویب آنها رسیده است.

اعضای تعاونی مهر ....................................... در آغاز این همکاری خجسته و مشارکت مبارک که ‹‹آزادانه و با اختیار کامل›› و با قبول سهم در ‹‹مشارکت اقتصادی›› آنرا پذیرفته اند, تعهد می نمایند که ضمن انجام وظیفه در قبال مسئولیت خود با رعایت ‹‹حقوق مساوی اعضاء›› کوشش فردی و تلاش همگانی شان را همراه با ‹‹کسب علم و آگاهی و بکارگیری مستمر دانش روز››برای موفقیت هرچه بیشتر اهداف این همیاری و مشارکت با تأکید بر ‹‹خودگردانی و خوداتکایی›› بکار گیرند. باشد که در راستای تحقق هدفهای تعاونی مهر و با عنایت به اصول عمومی همیاری و تعاون که در فرهنگ اسلامی و ایرانی , ریشه ای پای برجا و پیشینه‌ای دیرینه دارد , شاهد گامهای استوار و دستان پرتوان تک تک اعضاء باشیم که همدلانه برای رشد و توسعه فرهنگ تعاونی مهر و گسترش روحیه مشارکت جو و مشارکت پذیر , فعالانه دست بهم داده اند و می کوشند تا همسو و هم جهت ‹‹در کنار کلیه تعاونگران کشور›› در جهت ایجاد اشتغال مولد و ارائه خدمات عادلانه و منصفانه مورد نیاز مردم و راه اندازی چرخهای تولید و خدمات , با افزایش بهره وری و بکارگیری پس اندازهای هر چند مختصر , ضمن تحقق عدالت اقتصادی و اجتماعی ‹‹یاری رسان جامعه›› و دولت نیز باشند.

 

 

امضای هیات رئیسه مجمع عمومی

 

 

 

 

 

 

§    فصل اول

ماده1 -  نام شرکت تعاونی :

 شرکت تعاونی مسکن مهر ....................................................... و نوع آن توزیعی است که در این اساسنامه به اختصار،‹‹تعاونی›› نامیده می شود.

ماده2- اهداف تعاونی مهر :

1.      ترویج و تحکیم مشارکت ، همکاری و تعاون عمومی.

2.      تأمین مسکن برای آحاد مردم فاقد مسکن با اولویت اقشار کم درآمد.

ماده3- موضوع فعالیت :

1.      تهیه زمین با کاربری مسکونی از سازمان مسکن و شهرسازی جهت اعضاء در قالب عقد قرارداد اجاره 99ساله.

2.   اخذ وام و تسهیلات اعتباری از منابع بانکی و سایر منابع مجاز و اخذ کمکهای بلاعوض جهت ساخت واحدهای مسکونی اعضاء.

3.      واگذاری احداث پروژه‌ها به اشخاص دارای مجوز قانونی .

4.      واگذاری واحدهای احداثی به اعضاء .

تبصره-1 :

       -  انجام موضوعات و فعالیتهای مذکور در این ماده در رابطه با تهیه زمین و تفکیک آن واحداث واحدهای مسکونی و واگذاری آنها به اعضاء طبق مقررات فصل پنجم اساسنامه خواهد بود .

تبصره-2 :

       - درصورتی که برای انجام هریک از فعالیتهای موضوع تعاونی، نیاز به اخذمجوز از مراجع ذیصلاح قانونی باشد تعاونی مکلف به اخذ آن است.

ماده4- حوزه عملیات :

حوزه عملیات تعاونی......................................... می باشد. (حوزه عملیات ، بایستی شهر محل ثبت نام متقاضیان تعاونی باشد.)

در کلان شهرها ، شهرهای جدید که از طریق  سازمان مسکن و شهرسازی زمینهای 99 ساله به تعاونی مهر واگذار می شود نیز جزو حوزه فعالیت آنها محسوب می شود.

ماده5- مدت فعالیت تعاونی :

مدت فعالیت تعاونی از تاریخ ثبت، 3 سال است.

تبصره :

       -  درصورت عدم اتمام پروژه در مدت 3 سال،تعاونی موظف است حداقل 6 ماه قبل، از اداره تعاون درخواست تمدید مدت نماید و در صورت تأیید اداره تعاون و تصویب در مجمع عمومی فوق العاده  مدت فعالیت تعاونی تا یکسال قابل تمدید است.

ماده6 :  مرکز اداره امور شرکت (اقامتگاه قانونی)تعاونی........................................................و  نشانی آن .............................................................................................................................................  است.

ماده7 : سرمایه اولیه تعاونی مبلغ..................................... ریال‌است‌که‌به .................. سهم ...................... ریالی منقسم و نقداً توسط اعضاء پرداخت گردیده است.

ماده8 :  هریک از اعضای تعاونی باید مبلغ اسمی سهامی راکه خریداری نموده ، در موقع تأسیس تعاونی پرداخت کند.

ماده9 :  سهم اعضاء در تأمین سرمایه تعاونی برابر است.

ماده10:  سهام تعاونی با نام و غیرقابل تقسیم است و انتقال آن به متقاضیان عضویت (واجدشرایط) جدید با معرفی اداره تعاون مجاز می باشد.

ماده11:  تعاونی ظرف مدت یکسال از تاریخ ثبت, برای هریک از اعضاء ورقه سهم صادر و تحویل خواهد نمود.

 

تبصره-1 :

       -  ورقه سهم باید متحدالشکل،چاپی و دارای شماره ترتیب بوده و نام تعاونی و شماره ثبت آن و مبلغ اسمی سهم در آن درج و به امضای مدیرعامل و یک نفر از اعضای هیئت مدیره که دارای امضای مجاز است برسد؛ مادام که اوراق سهام صادرنشده
تعاونی باید به اعضا گواهینامه موقت سهم که معرف مبلغ اسمی و مبلغ پرداخت شده است تحویل نماید.

تبصره-2 :

       - نام و نشانی هریک از اعضاء و هرگونه نقل و انتقالی که به موجب مقررات این اساسنامه مجاز دانسته شده باید در دفتر سهام تعاونی به ثبت برسد.

تبصره-3 :

انجام هرگونه نقل و انتقال سهام بدون رعایت تشریفات این اساسنامه فاقد اعتبار است .

 

 

§    فصل دوم- مقررات مربوط به عضویت:

ماده12:  عضویت در تعاونی برای کلیه اشخاص حقیقی واجد شرایط ذیل که نیاز به خدمات تعاونی داشته
باشند آزاد است :

الف- شرایط عمومی:

1.      تابعیت جمهوری اسلامی ایران

2.      عدم ممنوعیت قانونی و حجر

3.      عدم عضویت همزمان در تعاونی های مسکن مشابه

4.      درخواست‌کتبی‌عضویت‌و‌تعهدرعایت مقررات اساسنامه و خرید یک سهم از سهام تعاونی.

ب- شرایط اختصاصی

1.      نداشتن مسکن یا زمین دارای کاربری مسکونی.

2.   عدم استفاده از امکانات دولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین یا واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی.

3.      تأهل یا سرپرستی خانوار.

4.      دارا بودن حداقل 5 سال سابقه سکونت در شهر حوزه عملیات تعاونی

5.      سایر شرایطی که در دستورالعملها و بخشنامه های صادره از مراجع ذیصلاح تعیین گردیده اند .

 

‍‍‍ تبصره :

       -  پذیرش عضویت هر متقاضی پس از ارائه معرفی نامه اداره تعاون ذیربط مبنی بر احراز شرایط اختصاصی عضویت بعهده هیئت مدیره است و هیچگونه تبعیض یا محدودیتی برای عضویت واجدین شرایط نباید وجود داشته باشد مگر به سبب عدم کفایت امکانات و ظرفیت تعاونی و هیئت مدیره مکلف است در مواردی که متقاضیان فاقد معرفی نامه و یا هریک از شرایط عضویت باشند،درخواست عضویت آنها را ردکند.

 

ماده13: مسئولیت مالی اعضاء در تعاونی محدود به میزان سهم آنان می باشد مگر آنکه در قرارداد ترتیب دیگری شرط شده باشد.

تبصره-1 :

       -  هیئت مدیره و مدیرعامل در خصوص ضرر و زیان وارد بر اعضاء و شرکت که حاصل از تخلفات و اهمال آنهاست مسئولیت تضامنی دارند.

تبصره-2 :

       - مسئولیت دستگاههای عمومی تأمین کننده سرمایه تعاونی (موضوع ماده17 قانون) به میزان سرمایه متعلق به آنان می باشدمگراینکه در قرارداد ترتیب دیگری شرط شده باشد.

ماده14:  کلیه اعضاء مکلف اند به وظایف و مسئولیت هایی که در حدود قوانین و مقررات تعهد کرده‌اند عمل‌کنند.

ماده15: تعاونی می تواند توسط هیئت مدیره طلب خود را از عضو با اخطار کتبی مطالبه نماید و درصورت وصول نشدن طلب و سپری شدن 30 روز از تاریخ اخطارنامه،ازکل مطالبات وی از تعاونی و درصورت عدم تکافو از بهای سهام وی برداشت کند و هرگاه مبالغ مذکور کفایت نکند تعاونی برای وصول مازاد طلب خود به بدهکار مراجعه خواهد کرد.

ماده16: خروج عضو از تعاونی مهر, اختیاری است و نمی توان آن را منع کرد.

 

 

تبصره :

       -  درصورتیکه خروج اختیاری عضو موجب ضرری برای تعاونی باشد وی ملزم به جبران است.

ماده17: در موارد زیر عضو از تعاونی اخراج می شود :

1.      از دست دادن هریک از شرایط عضویت مقرر در قانون بخش تعاونی .

2.   عدم رعایت مقررات اساسنامه وسایر تعهدات قانونی پس از دواخطارکتبی توسط هیئت مدیره به فاصله 15 روز و گذشتن 15 روز از تاریخ اخطار دوم.

3.   ارتکاب اعمالی که موجب زیان مادی تعاونی شود و وی نتواند ظرف مدت یکسال آن را جبران نماید یا انجام اعمالی که به حیثیت و اعتبار تعاونی لطمه وارد کند و یا با تعاونی رقابتی ناسالم نماید.

تبصره 1- :

       -  تشخیص موارد فوق بنا به‌پیشنهاد هر یک از هیئت مدیره یا بازرسان و تصویب مجمع عمومی‌ عادی‌ خواهد ‌بود.

تبصره 2- :

         - در صورتیکه احراز شود فرد در زمان عضویت در تعاونی فاقد شرایط عضویت بوده, بدون نیاز به طی تشریفات فوق, عضویت وی در تعاونی با تایید اداره تعاون کان لم یکن و در صورتیکه اثبات شود فرد با علم به عدم وجود شرایط خود را داوطلب عضویت در تعاونی نموده ملزم به جبران کلیه خسارات وارده است.

 

 

ماده18: درصورت لغو عضویت به سبب فوت،استعفا،انحلال و اخراج، ارزش سهام عضو براساس مبلغ اسمی محاسبه و پس از منظورنمودن سایرحقوق و مطالبات وی،به دیون تعاونی تبدیل میشود و پس از کسربدهی وی به تعاونی، به او یا ورثه اش ظرف مدت سه ماه پرداخت و تسویه حساب خواهدشد.

تبصره-1 :

     - در صورت انصراف عضو در هر مرحله ای هزینه سازماندهی کسر و مابقی مبلغ دریافتی پس از جایگزین شدن عضو دیگر مسترد می‌گردد.

تبصره -2 :

    - در صورت اخراج عضو در هر مرحله ای هزینه سازماندهی و کلیه خسارت وارده به تعاونی از کل مبلغ واریزی کسر و  مابقی مبلغ پس از جایگزین شدن عضو دیگر مسترد می‌گردد .

ماده19:

 درصورت فوت عضو کلیه حقوق و تعهدات ناشی از قرارداد منعقده به ورثه وی منتقل می شود .

 

 

§    فصل سوم-  ارکان تعاونی مهر

ماده20: ارکان تعاونی عبارتست از :

            1-  مجمع عمومی                    2-هیئت مدیره                        3-  بازرس/بازرسان.

1- مجمع عمومی:

ماده21 :  مجامع عمومی تعاونی‌مهر به‌دوصورت مجمع عمومی عادی، مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل‌می‌گردد.

تبصره 1-

         نحوه تشکیل مجامع عمومی و سایر مقررات مربوط به آن مطابق آیین‌نامه نحوه تشکیل مجامع عمومی موضوع تبصره 3 ماده 33 قانون بخش تعاون خواهد بود.

تبصره 2-

مجمع عمومی شرکت نمی‌تواند درخصوص روابط قراردادی با اعضاء تصمیم گیری نماید.

تبصره 3-

دعوت مجمع عمومی تعاونی از طریق روزنامه‌های کثیرالانتشاری که در مجمع عمومی عادی تعیین گردیده صورت می‌گیرد.

2-هیئت مدیره:

ماده22- هیأت مدیره مرکب از 3یا5 نفر عضو اصلی و یک سوم اعضاء اصلی عضو علی‌البدل می‌باشد که از میان اعضاء برای مدت سه سال با رای مخفی و اکثریت نسبی آراء انتخاب می‌شوند. حائزین اکثریت بعد از اعضاء اصلی به ترتیب علی‌البدل شناخته می‌شوند و انتخاب مجدد هر یک از اعضاء اصلی و علی‌البدل حداکثر برای دو نوبت متوالی بلامانع است.

تبصره-1 :

      -  تعداد اعضاء اصلی هیأت مدیره در تعاونیهای تا 300نفر عضو3نفر و  بالای300 نفر عضو 5نفر خواهد بود.

تبصره-2 :

      -  افرادی که در هر یک از نوبتهای متوالی بعدی موفق به کسب دو سوم آراء کل اعضاء تعاونی شوند از ممنوعیت مندرج در این ماده مستثنی خواهند بود.

تبصره-3 :

      -هیأت مدیره در اولین جلسه از میان خود یک نفر را بعنوان رئیس هیأت مدیره یک نفر را بعنوان نائب رئیس و یک نفر را بعنوان منشی انتخاب می‌کند.

تبصره-4 :

      - در صورت استعفاء ،فوت، ممنوعیت قانونی و یا غیبت غیر موجه مکرر هر یک از اعضای اصلی هیأت مدیره یکی از اعضای علی‌البدل به ترتیب آراء بیشتر برای بقیه مدت مقرر به جانشینی وی در جلسات هیأت مدیره شرکت می‌نماید. غیبت غیر موجه مکرر به مواردی اطلاق می‌شود که عضو, علیرغم اطلاع از دعوت, بدون اجازه قبلی و یا عذر موجه حداقل در چهار جلسه متوالی و یا هشت جلسه غیر متوالی طی یکسال در جلسات هیأت مدیره حاضر نشود.

تبصره-5:

      - در صورت استعفای دسته جمعی و قبولی آن توسط مجامع عمومی فوق‌العاده, مجمع عمومی عادی بنابه دعوت هیأت مدیره مستعفی و یا وزارت تعاون برای انتخاب هیأت مدیره جدید تشکیل خواهد شد.


تبصره-6 :

     - در مواردیکه هیأت مدیره از اکثریت مقرر خارج شود, در فاصله مدت لازم برای انتخاب و تکمیل اعضای هیأت مدیره، به وزارت تعاون اختیار داده می‌شود که به منظور اداره امور جاری تعاونی، برای جانشینی اشخاصی که به یکی از دلایل فوق در جلسات هیأت مدیره شرکت نمی‌کنند از میان اعضای تعاونی, تعداد لازم را موقتاً و حداکثر برای مدت پنج ماه منصوب نماید.

ماده 23 :  پس از انقضای مدت مأموریت هیئت مدیره در صورتیکه هیأت مدیره جدید انتخاب نشده باشد هیئت مدیره موجود تا انتخاب و قبولی هیئت مدیره جدید کماکان به وظایف خود در تعاونی ادامه داده و مسئولیت اداره امور تعاونی را بر عهده خواهد داشت.

ماده24 : هیئت مدیره مکلف است جهت مدیریت تعاونی و اجرای تصمیمات مجامع عمومی و هیئت مدیره فرد واجد شرایطی را از بین اعضا یا از خارج از تعاونی, برای مدت دو سال به عنوان مدیرعامل تعاونی انتخاب کند که زیرنظر هیئت مدیره انجام وظیفه نماید. وظایف و اختیارات مدیرعامل  طبق آئین نامه ای خواهد بودکه بنا به پیشنهادهیئت مدیره به تصویب مجمع عمومی عادی خواهد رسید.

تبصره :

     - مدیرعامل ترجیحاً دارای مدرک تحصیلی لیسانس در رشته عمران یا سایر رشته های مرتبط باشد.

ماده25 : جلسات هیئت مدیره هر دو هفته یکبار در موعد و محل معینی که قبلاً به تصویب هیئت مدیره رسیده با حضور بیش از نصف اعضای اصلی هیئت مدیره تشکیل و رسمیت می‌یابد و برای اتخاذ تصمیم رای اکثریت اعضا حاضر در جلسه ضروری است. تصمیمات هیئت مدیره در دفتری به نام دفتر صورتجلسات هیئت مدیره ثبت می‌گردد و به امضای اعضای حاضر در جلسه می‌رسد.

     تبصره :

         - جلسه فوق‌العاده هیئت مدیره با دعوت کتبی رئیس یا نائب رئیس هیئت مدیره یا مدیرعامل و در صورت عدم دعوت کتبی آنان با دعوت کتبی اکثریت اعضای هیئت مدیره تشکیل می‌گردد.

ماده26: هیئت مدیره جز در مواردی که به موجب اساسنامه اتخاذ تصمیم درباره آنها در صلاحیت مجامع عمومی قرار داده شده، در سایر موارد و برای تحقق اهداف, موضوع و عملیات تعاونی با رعایت قوانین و مقررات جاری و اساسنامه و مصوبات مجامع عمومی و رعایت صرفه و صلاح تعاونی  و اعضا دارای اختیارات لازم جهت اداره امور تعاونی بوده و منجمله عهده‌دار انجام وظایف ذیل است:

1.      دعوت مجمع عمومی (عادی ، فوق‌العاده)

2.      اجرای اساسنامه و تصمیمات مجامع عمومی و سایر مقررات مربوط.

3.      نصب و عزل و قبول استعفای مدیرعامل و نظارت بر عملیات وی و پیشنهاد حدود وظایف مدیرعامل به مجمع عمومی.

4.      قبول درخواست عضویت و دریافت استعفای هریک از اعضای هیئت مدیره.

5.   نظارت بر مخارج جاری شرکت و رسیدگی به حسابها و ارائه به بازرس / بازرسان و تسلیم به موقع گزارش مالی و وترازنامه به مجمع عمومی.

6.تهیه و تنظیم طرحها و برنامه‌ها و بودجه و سایر پیشنهادات و ارائه به مجمع عمومی جهت اتخاذ تصمیم.

7.تهیه و تنظیم دستورالعملهای داخلی تعاونی وتقدیم آن به مجمع عمومی برای تصویب.

8.تعیین نماینده یا وکیل در دادگاهها و مراجع قانونی و سایر سازمانها با حق توکیل غیر.

9.تعیین نماینده از بین اعضای تعاونی برای حضور در جلسات مجمع عمومی شرکتها و اتحادیه‌هایی که تعاونی در آنها مشارکت دارد.

10.تعیین و معرفی صاحبان امضای مجاز (دونفر از اعضای هیئت مدیره به اتفاق مدیرعامل) برای قراردادها و اسناد تعهدآور تعاونی.

11.انجام سایر وظایف و تکالیفی که به موجب این اساسنامه مستقیماً و یا به اعتبار تصدی اداره امور تعاونی  بر عهده هیئت مدیره گذارده شده است.

ماده27: هیئت مدیره نماینده قانونی تعاونی است و میتواند مستقیماً و یا با وکالت با حق توکیل, این نمایندگی را در دادگاهها و مراجع قانونی ، و سایر سازمانها اعمال کند.

مسئولیت هیئت مدیره در مقابل تعاونی مسئولیت وکیل در مقابل موکل است.

ماده28 : معاملات تعاونی با هر یک از اعضا هیئت مدیره، مدیرعامل، بازرس / بازرسان / تابع آئین‌نامه‌ای خواهد بود که در چارچوب دستورالعمل وزارت تعاون به تصویب مجمع عمومی عادی تعاونی میرسد.

ماده29 :هیئت مدیره وظائف خود را به صورت جمعی انجام میدهد و هیچیک از اعضا هیئت مدیره حق ندارد از اختیارات هیات، منفرداً استفاده کند مگر در موارد خاص که وکالت یا نمایندگی کتبی از طرف هیئت مدیره داشته باشد. هیئت مدیره میتواند قسمتی از اختیارات خود را با اکثریت سه چهارم آراء به مدیرعامل تفویض کند.

ماده30:تحویل و تحول و انتقال مسئولیت از هیئت مدیره سابق به هیئت مدیره بعدی باید بلافاصله بعد از تاریخ قبولی سمت هیئت مدیره و تائید صحت انتخابات توسط وزارت تعاون صورت گیرد و کلیه اوراق و اسناد و دفاتر و حسابها و موجودیهای تعاونی به هیئت مدیره جدید ، تحویل و پس از ثبت تغییرات در اداره ثبت شرکتها ترتیب معرفی امضاهای مجاز داده شود .

تبصره :

      -شروع تصدی مشروط به این است که در صورت عدم "فوت یا قبول استعفا یا برکناری" هیئت مدیره قبلی, مدت ماموریت آنها ، خاتمه یافته باشد . بعد از قانونی شدن شروع تصدی، تا زمانیکه ترتیب معرفی امضاهای مجاز داده نشده هیئت مدیره جدید می‌تواند اختیارات محدودی را به هیئت مدیره قبلی تفویض کند و در هر حال هر اقدام باید با تصمیم هیئت مدیره جدید باشد

ماده31: مراتب نقل و انتقال باید در صورتمجلسی منعکس و به امضای اکثریت اعضای هیئت مدیره سابق و اعضای هیئت مدیره جدید و بازرس / بازرسان / شرکت برسد. صورتمجلس مذکور باید جزو اسناد شرکت نگهداری شود.

تبصره :

      - در صورتیکه اعضای هیئت مدیره قبلی اقدام به تحویل ننمایند به عنوان خیانت در امانت تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

ماده32:استعفای هر یک از اعضای هیئت مدیره تا تعیین عضو جدید و قبولی سمت آن رافع مسئولیت نسبت به وظایف نخواهد بود .

ماده33: هیچیک از اعضای هیئت مدیره یا بازرس / بازرسان / یا مدیرعامل تعاونی نمی‌تواند سمت بازرسی یا مدیریت عامل و یا عضویت هیئت مدیره شرکت تعاونی دیگری را با موضوع و فعالیت مشابه قبول کند .

ماده34: نخستین هیئت مدیره تعاونی موظف است ظرف یکماه از تاریخ جلسه مجمع عمومی عادی برای ثبت تعاونی  در مراجع ذیصلاح اقدام کند .

ماده35: داوطلبان عضویت در هیئت مدیره و یا بازرسی و یا مدیریت عامل تعاونی باید واجد شرایط زیر باشند.

1.      تابعیت جمهوری اسلامی ایران .

2.      ایمان و تعهد عملی به اسلام "در تعاونی های متشکل از اقلیتهای دینی شناخته شده در قانون اساسی , تعهد عملی به دین خود".

3.      دارابودن اطلاعات یا تجربه لازم برای انجام وظایف متناسب با آن تعاونی.

4.      دارابودن حداقل مدرک تحصیلی دیپلم.

5.      عدم ممنوعیت قانونی و حجر .

6.      عدم عضویت در گروههای محارب و عدم ارتکاب جرائم بر ضد امنیت و جعل اسناد .

7.   عدم سابقه محکومیت ارتشاء , اختلاس , کلاهبرداری , خیانت در امانت , تدلیس , تصرف غیرقانونی در اموال دولتی و ورشکستگی به تقصیر .

3 – بازرسی

ماده36 : مجمع عمومی عادی.............نفر (شخص حقیقی یا حقوقی ) را برای مدت یک سال مالی به عنوان بازرس / بازرسان / انتخاب میکند , انتخاب مجدد آنان بلامانع است .

تبصره-1 :

      -در صورت فوت یا ممنوعیت قانونی و یا استعفای بازرس / بازرسان / اصلی , هیئت مدیره مکلف است ظرف ده روز بازرس / بازرسان / علی‌البدل را به ترتیب آراء بیشتر برای بقیه مدت دعوت  نماید .

تبصره-2:

      -حق‌الزحمه و پاداش بازرسان با تصویب مجمع عمومی تعیین میگردد .

تبصره-3:

       - تا زمانی که بازرس / بازرسان / جدید انتخاب و قبولی سمت نکرده‌اند بازرس / بازرسان / قبلی کماکان مسئولیت بازرسی را به عهده دارند .

ماده37: وظایف بازرسان تعاونی به شرح زیر است :

1. نظارت مستمر بر انطباق نحوه اداره امور تعاونی و عملیات و معاملات انجام شده با اساسنامه و قوانین و مقررات و دستورالعمل های مربوطه .

2. رسیدگی به حسابها، دفاتر، اسناد-صورتهای مالی از قبیل ترازنامه و حسابهای عملکرد و بودجه پیشنهادی وگزارشات هیئت مدیره، مجمع عمومی,شخصاً و یا در صورت لزوم با استفاده از کارشناس که دراین صورت پرداخت هزینه کارشناس با تصویب مجمع عمومی برعهده تعاونی خواهد بود.

3.  رسیدگی به شکایات اعضاء و ارائه گزارش به مجمع عمومی و مراجع ذیربط .

4.  تذکر کتبی تخلفات موجود در نحوه اداره امور تعاونی به هیئت مدیره و مدیرعامل و تقاضای رفع نقص.

5. نظارت بر انجام حسابرسی و رسیدگی به گزارشهای حسابرسی و گزارش نتیجه رسیدگی به مجمع عمومی تعاونی  و مراجع ذیربط .

تبصره-1 :

      - بازرس موظف است / بازرسان موظفند / گزارش جامعی راجع به وضعیت تعاونی به مجمع عمومی عادی سالیانه تسلیم کند . گزارش بازرس باید لااقل 10 روز قبل از تشکیل مجمع عمومی عادی سالیانه جهت مراجعه صاحبان سهام در مرکز تعاونی  آماده باشد . در صورتیکه تعاونی مهر بازرسان متعدد داشته باشد هریک می‌تواند به تنهایی وظایف خود را انجام دهد . لیکن کلیه بازرسان باید گزارش واحدی تهیه کنند . در صورت وجود اختلاف نظر بین بازرسان ، موارد اختلاف با ذکر دلیل در گزارش ذکر خواهد شد.


تبصره-2:

      - بازرس / بازرسان / حق دخالت مستقیم در اداره امور تعاونی را نداشته ولی می‌تواند / می‌توانند / بدون حق رای در جلسات هیئت مدیره شرکت کند / کنند / و نظرات خود را نسبت به مسائل جاری تعاونی اظهار نظر دارد / دارند / .

ماده38: در صورتیکه هریک از بازرسان تشخیص دهد که هیئت مدیره و یا مدیرعامل در انجام وظایف محوله مرتکب تخلفی شده و به تذکرات ترتیب اثر نمی‌دهند , مکلف است از هیئت مدیره تقاضای برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای رسیدگی به گزارش خود را بنماید.

ماده39: بازرس / بازرسان / نسبت به تخلفاتی که در انجام وظایف خود مرتکب میشود طبق قواعد عمومی مربوط به مسئولیت مدنی مسئول است.

§    فصل چهارم : مقررات مالی

ماده40: ابتدای سال مالی تعاونی اول ............... ماه و انتهای آن آخر ................. ماه همان سال / سال بعد / خواهد بود باستثنای سال اول تاسیس که از تاریخ تشکیل تا پایان ................ ماه است.

ماده41: هیئت مدیره موظف است نسخه‌ای از گزارشها, صورتهای مالی تا پایان دوره از قبیل ترازنامه و حسابهای عملکرد و بودجه پیشنهادی سال بعد را پس از آماده شدن حداکثر تا 30 روز قبل ازتاریخ تشکیل جلسه مجمع عمومی عادی سالانه برای رسیدگی به بازرس / بازرسان / تسلیم نموده و علاوه بر آن هر سه ماه یکبار تراز آزمایشی حسابهای تعاونی را همراه با تجزیه و تحلیل فعالیت سه ماهه تعاونی  تهیه و در اختیار بازرس / بازرسان / قرار دهد و نسخه‌ای از آنها را نیز به وزارت تعاون ارسال دارد.

ماده42: هریک از اعضا در صورت مشاهده نقص یا تخلف در اداره امور تعاونی می‌تواند گزارش و یا شکایات خود را به بازرس / بازرسان / اعلام نماید و در صورت عدم اخذ نتیجه و باقی بودن بر شکایت, با وزارت تعاون مکاتبه کند. هیئت مدیره مکلف به اجرای نظر وزارت تعاون مزبور که به طور کتبی و رسمی ابلاغ میشود خواهد بود.

مدیران تعاونی موظفند با کارشناسان، حسابرس یا حسابرسان منتخب وزارت تعاون همکاری بنمایند و کلیه اسناد و مدارک مورد نیاز را در اختیارشان قرار دهند.

ماده43: در تهیه و تنظیم اسناد حسابداری و دفاتر قانونی و صورتهای مالی , رعایت اصول و موازین ، روشهای متداول و قابل قبول و قوانین و مقررات جاری الزامی است.

ماده44: هدایا و کمکهای بلاعوض در صورتی که از طرف اعطاء کننده برای مصرف خاصی تعیین نشده باشد اگر نقدی باشد بحساب درآمد و اگر غیر نقدی باشد تقویم وبه حساب درآمد منظور خواهد شد.

ماده45:  افتتاح حساب نزد صندوق تعاون یا بانک تعاون پس از تصویت هیأت مدیره با هماهنگی ادارات کل تعاون  با امضاهای مجاز معرفی شده از طرف هیأت مدیره امکان پذیر خواهد بود.

تبصره :

      - در صورت لزوم افتتاح حساب نزد بانکهای دیگر  با هماهنگی ادارات کل تعاون پس از تصویب هیأت مدیره با امضاء مجاز معرفی می گردد.

 

§    فصل پنجم:ضوابط احداث وواگذاری واحدهای مسکونی به اعضا

بخش اول : کلیات

ماده 46:  مقررات این فصل (در اجرای تبصره1 ماده 3 اساسنامه )شامل امور مربوط به تهیه زمین، آماده سازی ، اخذ مجوز ساخت ، احداث ساختمان وچگونگی عقد قرارداد و واگذاری واحدها به اعضاء و همچنین ایجاد تاسیسات عمومی مورد استفاده مشترک آنان وسایرموارد می باشد.

ماده 47: تعاونی مکلف است برای هر یک از اعضاء پرونده ای شامل موارد ذیل تشکیل و در دفتر تعاونی نگهداری نماید:

1- مدارک مورد نیاز عضویت شامل معرفی نامه اداره تعاون, درخواست عضویت، تصاویر مصدق کارت ملی و شناسنامه خود و افراد تحت تکفل ، تصویر برگ سهام و سایرمدارک موردنیاز .

2- تعهد نامه عضو مبنی بر التزام به رعایت اساسنامه ، آئین نامه و سایر مقررات تعاونی (مطابق فرم نمونه ).

3- فرمی مشتمل بر مشخصات سجلی و نشانی دقیق محل سکونت عضو و تعهد عضو مبنی براعلام کتبی هر گونه تغییر حاصله در آن حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ تغییر  در غیر اینصورت ملاک  اقدام  تعاونی نشانی موجود در پرونده عضو  خواهد بود.

4- مکاتبات فی مابین تعاونی و عضو .

5- فرم مربوط به امتیازات (مطابق فرم نمونه)

6- تصویر مجوز سازمان مسکن و شهرسازی مربوط به عضو ذینفع ( موضوع واگذاری زمین ) .

7- نسخه ای از قرارداد منعقده فی مابین شرکت تعاونی و عضو (مطابق فرم نمونه).

8- تصویر فیش های واریزی عضو به حساب تعاونی.

9- سایر مدارک مورد نیاز و مرتبط براساس تشخیص هیات مدیره .

10- تعهدنامه پرداخت هزینه‌های آماده سازی زمین و تهیه نقشه و اخذ پروانه .

 

بخش دوم : تهیه زمین،آماده سازی و اخذ مجوز ساخت

 

ماده 48- تهیه زمین صرفاً با معرفی اداره کل تعاون استان و از طریق سازمان مسکن و شهرسازی و در قالب اجاره 99 ساله انجام می پذیرد.

تبصره-1 :

      - هیات مدیره مکلف است پس از تشکیل تعاونی و طی مراحل پذیرش عضویت، فهرست اسامی اعضاء را به  اداره تعاون /اداره کل تعاون استان جهت معرفی به سازمان مسکن و شهرسازی ارائه نماید.

تبصره-2:

      - هیات مدیره موظف است مراتب را از طریق اداره کل تعاون استان  و سازمان مسکن و شهرسازی پیگیری و چنانچه ظرف مدت 6 ماه از تاریخ معرفی اسامی متقاضیان واجد شرایط موضوع منتهی به آماده سازی زمین نگردد، نتیجه را به مجمع عمومی گزارش نماید. 

تبصره-3:

      - تعاونی نمی تواند پس از تخصیص زمین توسط سازمان مسکن و شهرسازی به تعاونی نسبت به پذیرش عضو جدید جز در موارد جایگزینی اعضای لغو عضویت شده اقدام نماید .

ماده 49: هیأت مدیره موظف است مشخصات زمین تحویل شده را تعیین و به نحو مقتضی به اطلاع اعضاء برساند.

ماده 50: در صورتیکه زمین تخصیص یافته آماده سازی نشده باشد ، هیات مدیره تعاونی موظف است در اسرع وقت با هماهنگی اداره کل تعاون و سازمان مسکن و شهرسازی و اتحادیه ذیربط نسبت به پیگیری انعقاد قرارداد طراحی و اجرای طرح آماده سازی با شرکتهای دارای صلاحیت و نهادهای عمومی غیر دولتی واجد شرایط براساس ضوابط و مقررات معماری و شهرسازی که به تایید سازمان مسکن و شهرسازی استان می رسد اقدام و هزینه آماده‌سازی را براساس مفاد تعهدنامه موضوع بند 10 ماده 46  اساسنامه از اعضا اخذ نماید.

تبصره :

شرکتهای تعاونی دارای صلاحیت می توانند امر آماده سازی را رأساً انجام دهند.

ماده 51: هیأت مدیره تعاونی موظف است ظرف مدت یک ماه پس از تحویل زمین آماده سازی شده نسبت به اخذ پروانه ساختمان اقدام و مراتب را از طریق آگهی در دفتر تعاونی و محل پروژه به اطلاع اعضا برساند.

ماده 52: تعاونی موظف است جهت احداث واحدهای ساختمانی مورد نیاز اعضاء نسبت به انعقاد قرارداد ساخت با شرکتهای انبوه ساز دارای صلاحیت اقدام نماید.

تبصره-1 :  

         هیأت مدیره مکلف است ظرف مدت 15 روز بعد از اخذ پروانه ساختمان نسبت به تعیین پیمانکار از طریق مناقصه و از بین سازندگان حقیقی و حقوقی دارای پروانه اشتغال از وزارت مسکن و شهرسازی با اولویت تعاونیها اقدام نماید.

تبصره -2:

هیات مدیره مکلف است در زمان بررسی مدارک شرکت کنندگان در مناقصه تائیدیه های لازم مبنی بر بلامانع بودن فعالیت و توانایی اجرای مفاد پیمان را ( مدارک ثبتی شرکت پیمانکار ؛ تائیدیه سازمان مسکن و شهرسازی استان مربوط و ...) مطالبه و با رعایت صرفه و صلاح تعاونی اقدام به انعقاد قرارداد نموده و تضمین لازم را با توجه به حجم کار با اولویت ضمانت نامه بانکی جهت اجرای مفاد پیمان از پیمانکار اخذ نماید.

تبصره-3 :

      قرارداد ساخت منعقده شامل کابینت و تزئینات داخلی بنا نمی‌باشد و این موارد توسط اعضاء صورت می‌گیرد.

 

تبصره -4:

          در قرارداد فی مابین تعاونی و شرکت انبوه ساز بایستی قید گردد پیمانکار برنده در مناقصه حق واگذاری کل عملیات را به دیگری ندارد مگر بخشهایی از کار با مجوز هیأت مدیره .

 

ماده 53: پس از شناسایی پیمانکار و انعقاد قرارداد ساخت, تعاونی مکلف به انعقاد قرارداد با عضو بوده و در قرارداد بین تعاونی و عضو (که پس از اخذ پروانه ساختمانی منعقدمی شود) ذکر مشخصات و تعهدات طرفین و موارد ذیل ضروری است:

      الف) اعلام نام شرکت یا شرکتهای ذیصلاح انبوه سازی طرف قرارداد با ذکر شماره و تاریخ  عقد قرارداد هر یک و اعلام نام مهندس یا مهندسین ناظر یا مشاور پروژه . .

    ب) مشخصات واحد مسکونی: شامل محل زمین, مساحت واحد مسکونی (دارای پروانه ساختمان) و سایر مشخصات لازم

ج- ذکر شماره و تاریخ قرارداد اجاره 99 ساله فی‌مابین تعاونی و سازمان مسکن و شهرسازی

د- برآورد  قیمت تمام شده واحد مسکونی

هـ – هزینه نهایی آماده سازی و اخذ پروانه ساختمانی سهم عضو .

و – چگونگی انتقال سند به عضو

ز– جدول زمان بندی اجرای پروژه که مشتمل بر عناوین مراحل پیشرفت فیزیکی( حداقل  6  مرحله ذیل ) ، درصد پیشرفت فیزیکی ، مهلت زمانی اجرا ، قسط لازم التادیه هر مرحله مهلت زمانی پرداخت به شرح ذیل می باشد :

مرحله اول: بابت تجهیز کارگاه و اجرای مرحله فونداسیون در یک قسط

مرحله دوم: بابت اجرای مرحله اسکلت و سقف در دو قسط مساوی

مرحله سوم: بابت اجرای مرحله سفت کاری در یک قسط

مرحله چهارم: بابت اجرای مرحله نازک کاری در دو قسط مساوی

مرحله پنجم: بابت محوطه‌سازی در یک قسط

     مرحله ششم: بابت پایان کار, هزینه اخذ سند رسمی و تسویه حساب نسبت به واحد مسکونی در یک قسط

تبصره-1 :

      - پرداخت مبالغ هر مرحله توسط عضو منوط به اجرای حداقل هشتاد درصد از مرحله قبل می باشد.

تبصره-2:

       پرداخت اولین قسط توسط اعضا ظرف مدت 10 روز از عقد قرارداد باآن انجام میشود.

تبصره-3:

      -برآورد قیمت واحد مسکونی بر اساس پیش بینی قیمت تمام شده برای هر واحد و میزان سهم هر واحد از خدمات عمومی ، مشاعات (با توجه به متراژ) و هزینه های جاری شرکت توسط هیات مدیره صورت می گیرد.در صورت نیاز هیات مدیره می تواند جهت تعیین برآورد هزینة از وجود کارشناسان رسمی دادگستری استفاده نماید .

     تبصره-4 :

-       جدول زمان بندی مندرج در بند ( ز ) این ماده  می بایست منطبق بر قرارداد منعقده بین تعاونی و پیمانکار باشد .

تبصره-5:

      ـ تأمین هزینه های طراحی و ایجاد تاسیسات زیر بنایی مربوط به هر پروژه شامل آب ، برق ، زهکشی و فاضلاب و فضای سبز و مواردی از این قبیل که حکم مشاعات را داشته  و قبلا " به اطلاع اعضا رسیده است  ، کلا " به عهده اعضاء در آن پروژه می باشد .

ماده 54 : هیأت مدیره تعاونی موظف است نسبت به پیگیری  دریافت تسهیلات یارانه ای مربوطه برای اعضاء در مراحل مختلف ساخت مسکن از طریق بانک عامل اقدام نماید.

 

بخش سوم : رعایت موازین و ضوابط فنی ساخت

ماده 55: هیات مدیره نمی تواند واحدهای مسکونی مازاد بر تعداد اعضای تعاونی احداث نماید و موظف است نظارت کافی مبنی بر اجرای پروژه های ساختمانی منطبق بر پروانه ساختمانی و نقشه های مربوطه را اعمال نماید.

تبصره :

      -هرگونه تخلف و تجاوز از حدود جوازهای صادره شهرداری و سایر مراجع ذیربط ولو با مجوز مجمع عمومی تعاونی ممنوع بوده و مسئولیت مستقیم آن متوجه مدیران شرکت است .

ماده 56: هیات مدیره در مورد ساخت واحدهای مسکونی ملزم به کنترل رعایت اصول و مقررات ملی ساختمان و شهرسازی و نیز اخذ مجوزهای لازم قبل از شروع و در حین عملیات و پایان آن می باشد.

بخش چهارم : واگذاری

ماده 57: واحدهای احداثی براساس متراژ, طبقه و مرغوبیت بلوک و واحد برمبنای امتیاز اعضا به ترتیب اولویت واگذار می‌شود و امتیاز اعضا براساس مبالغ واریزی مطابق فرمول ذیل محاسبه میشود.

= امتیاز عضو

تعداد روز * مبلغ واریزی (ریال)

000/000/1

تبصره-1 :

      - در صورت تساوی امتیاز دو یا چند نفر از اعضای تعاونی هیات مدیره با دعوت از طرفین و حضور بازرس ( بازرسان ) اصلی بین آنان قرعه کشی نموده و تقدم حاصله ملاک عمل خواهد بود .

در هر صورت می بایستی در این خصوص صورتجلسه ای تنظیم و به امضا هیات مدیره ، بازرس ( بازرسان ) اصلی و اعضای ذینفع برسد . استنکاف هر یک از اعضا ذینفع از امضا صورتجلسه مانع  از اجرای مفاد آن نمی گردد .

تبصره 2:

ـ امتیازات هر یک از اعضا مختص به خود عضو بوده و قابل واگذاری به دیگر اعضا نمی‌باشد.

ماده 58- هیات مدیره موظف است پس از احداث واحد مسکونی در زمان تحویل ضمن تنظیم صورتجلسه‌ای دایر بر تحویل واحدهای مسکونی به اعضاء با امضاء صاحبان امضاء مجاز, عضو و بازرس نسبت به تهیه شناسنامه برای هر یک از واحدهای مسکونی احداث شده (شامل مشخصات کامل زمین،مشخصات فنی واحد مسکونی و قیمت تمام شده و هزینه های مترتب قانونی) اقدام نماید در این صورت مسئولیت عمل به تعهدات قرارداد اجاره زمین بین عضو و وزارت مسکن و شهرسازی به عهده عضو خواهد بود.

تبصره 1ـ

   ـ هیأت مدیره مکلف است براساس مدارک و مستندات قانونی (دفاتر مالی و ترازنامه) قیمت تمام شده را تعیین و به اعضا اعلام نماید.

تبصره 2-

         هزینه‌های مترتب قانونی عبارت از مالیات, عوارض, بیمه و غیره می‌باشد .

 

بخش پنجم : سایر موارد

ماده 59 :  معاملات هر یک از اعضای هیات مدیره و مدیر عامل با تعاونی ، اعم از اینکه بطور مستقیم طرف معامله باشند و یا در شرکت یا موسسه طرف قرارداد ذینفع و دارای سهم باشند ، تابع مقررات مندرج در مواد 129 الی 133 لایحه اصلاحی قانون تجارت خواهد بود

تبصره-1 :

      - بازرس یا بازرسان تعاونی بر حسب وظیفه نظارتی که بر عهده دارند نمی توانند در هیچ یک از معاملات و قراردادهای تعاونی بطور مستقیم یا غیر مستقیم شرکتداشته باشند.

تبصره-2:

      - واگذاری اموال شرکت در قالب هر یک عقود و قراردادها به اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل ممنوع می‌باشد.

تبصره-3:

      - قرارداد واگذاری واحد مسکونی به مدیر عامل و بازرس عضو تعاونی و هیات مدیره مشمول مقررات این ماده و تبصره 1 و 2 آن نمی باشد .

ماده 60 – تعاونی موظف است بعد از تخصیص زمین و اخذ مجوزهای لازم به نام اعضا صرفاً برای اعضای موجود در قالب یک پروژه  ، عملیات اجرایی را به پایان برساند. بعد از پایان عملیات اجرایی و واگذاری واحدها و انتقال سند شرکت منحل می گردد.

ماده 61 :چنانچه عضو نسبت به ایفای تعهدات قانونی خود اقدام نکند پس از دو اخطار کتبی توسط هیات مدیره موضوع در مجمع عمومی مطرح و پس از تصویب مجمع عمومی  عضو از تعاونی اخراج می شود.

تبصره-1 :

      - در مورد عدم  ایفای تعهدات مالی موضوع قرارداد واگذاری واحد مسکونی هیات مدیره می تواند ضمن قرارداد منعقده یا تعهد مجزا این اختیار را از عضو کسب نماید که پس از اخطارهای مذکور در این ماده عضو را مستعفی نماید .

تبصره-2:

      - چنانچه عضو در اجرای این ماده  و تبصره 1 آن از تعاونی اخراج یا مستعفی شود ، قرارداد واگذاری واحد مسکونی وی از جانب تعاونی فسخ خواهد شد .

تبصره 3

ـ درصورت اعلام انصراف کتبی یا اخراج و یا خروج عضو(طبق تبصره 1) هیات مدیره موظف است نسبت به جایگزین نمودن متقاضی جدید واجد شرایط با هماهنگی و معرفی اداره کل تعاون و سازمان مسکن و شهرسازی اقدام نماید .

  ماده 62 – عضویت اعضاء با انتقال سند مالکیت واحد مسکونی به نام عضو از شرکت لغو می‌گردد.

     تبصره:

 -  هیات مدیره از لغو عضویت موضوع ماده 61 قبل از اتمام دوره هیات مدیره مستثنی است .

ماده 63 ـ  شرکت مکلف است قبل از انحلال درخصوص اموال و دیون و دارایی‌های شرکت تصمیم‌گیری و چنانچه حقی برای اشخاص نسبت به اموال تعاونی مترتب است محاسبه و به ایشان پرداخت نماید و سپس نسبت به انحلال شرکت اقدام نماید.

تبصره:

 -  مفاد این ماده شامل اعضایی که به دلیل گرفتن واحد مسکونی لغو عضویت شده اند نیز می شود .

ماده 64 : اگر هیات مدیره به تعهدات خود در قبال برخی اعضاء عمل نکند با تشخیص هر یک از بازرسان یا اتحادیه ذیربط یا وزارت تعاون موضوع تخلف باید توسط بازرس در مجمع عمومی فوق العاده موضوع ماده 42 قانون بخش تعاونی مطرح و مورد رسیدگی قرار گیرد . همچنین در صورت لزوم تعقیب قضایی هیات مدیره باید بعمل آید.

ماده 65 : وجوهی که متقاضی جایگزین بابت سهام ، واریزی های پروژه و سایر هزینه ها به تعاونی پرداخت می نماید برابر مبلغ پرداختی سایر اعضاء تا زمان ورود وی می باشد.

ماده 66 : هیات مدیره موظف است درموقع ارائه بیلان مالی جهت تصویب مجمع عمومی حساب پروژه را نیز جداگانه در مجمع طرح و به تصویب برساند..

ماده 67:حسابرسی تعاونی باید از طریق موسسات حسابرسی رسمی بصورت سالیانه صورت پذیرد.

ماده 68: هزینه نمودن وجوه واریزی اعضاء و سایر اموال تعاونی خارج از موضوع فعالیت آن ممنوع است.

ماده 69: تعاونی بایستی در هزینه ها و مخارج جاری خود صرفه جویی لازم را نموده و در صورت لزوم و نیاز به تهیه و تجهیزات اداری و وسیله نقلیه و محل کار با صرف کمترین هزینه اقدمات لازم را بعمل آورد.

 

§    فصل ششم : مقررات مختلف

ماده 70: انحلال, ادغام یا تغییر موادی از اساسنامه تعاونی که مغایر شروط و قراردادهای منعقد با منابع تأمین کننده اعتبار و کمک مالی و امکانات مختلف و سرمایه‌گذاری و مشارکت باشد موکول به موافقت مراجع مذکور خواهد بود.

ماده71: تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده تعاونی درخصوص تغییر بعضی مواد اساسنامه صرفاً درصورت تأئید وزارت تعاون (از جهت انطباق با قانون بخش تعاونی) معتبر خواهد بود.

ماده 72: کلیه اموالی که از منابع عمومی دولتی و بانک‌ها در اختیار تعاونی قرارگرفته با انحلال آن باید مسترد شود.

ماده 73: ادغام تعاونی یا انحلال آن تابع ضوابط مقرر در قانون بخش تعاونی  و آئین نامه‌های اجرائی مربوط می‌باشد.

     تبصره :

 -  انحلال تعاونی قبل از واگذاری کامل واحدهای مسکونی و انتقال رسمی آن به اعضاء ممنوع است

ماده 74: در صورت بروز اختلاف بین تعاونی  و اعضای آن و یا بین تعاونی و سایر شرکتهای تعاونی‌های مسکن مهر, موضوع اختلاف بصورت کدخدامنشی در اتحادیه بررسی و حل و فصل خواهد شد و چنانچه بین تعاونی واتحادیه ذیربط آن, اختلافی بروز نماید, موضوع اختلاف به اتاق تعاون مربوط جهت داوری (بصورت کدخدا منشی) ارجاع می‌شود.

- در صورت بروز اختلاف بین تعاونی و سایر تعاونیهایی که موضوع فعالیت آنها مشابه نباشد, اتاق تعاون مرجع داوری (بصورت کدخدا منشی) خواهد بود.

این اساسنامه در 74 ماده و 60  تبصره در مجمع عمومی . . . . . . . . مورخه . . . . . . . . به تصویب رسید و آنچه در آن پیش‌بینی نشده تابع قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی, قانون شرکت‌های تعاونی (در مواردیکه به قوت خود باقی است),آیین نامه‌ها, دستورالعملهای قانونی و قرارهای منعقده بین شرکت‌و اعضاء و یا مؤسسات طرف قرارداد می‌باشد.

 


ارکان تعاونی مسکن مهر


ارکان تعاونی مسکن مهر

در فصول گذشته در مورد تعاونهای مسکن مهر و عناصر تشکیل دهنده آنها یعنی عضو و سرمایه بطور مبسوط اشاره گردید وآوردیم که تعاونیها موسسات اقتصادی ـ اجتماعی هستند که قادرند از طریق جلب مشارکت اعضاء و بسیج امکانات مالی آنها بسیاری از اهداف و نیازهای مشترک راتامین نماید.

در این فصل نحوه اداره،ارکان مدیریت تعاونیها و حدود وظایف و اختیارات هریک از آنها مورد بحث قرار میگیرد.سپس راههای اتخاذ تصمیمات اساسی تعاونی از طریق رکن مجمع عمومی،شیوه اداره تعاونی از طریق رکن هیأت مدیره و نحوه نظارت بر عملکرد مدیران توسط رکن بازرسی بطورمبسوط مورد بررسی قرار میگیرد.

 

مدیریت و رهبری و ارکان تعاونیها (تعاونی مسکن مهر(

مدیریت فرآیندی است که منابع مادی وانسانی سازمان به گونهای موثر وکارآمد برای دستیابی به اهداف پیشبینی شده به کار گرفته میشود این فرایند شامل برنامهریزی،سازماندهی،بسیج منابع وامکانات و هدایت و کنترل میگردد.دستیابی به اهداف سازمانی در گرو تلاش مدیرانی است که موفق باشند از طریق برقرای ارتباط صمیمانه و انعطاف پذیر مشارکت اعضاء سازمان را درفرآیند تصمیمگیری جلب نموده واز طریق توانمند سازی اعضاء قدرت سازمان را برای پیشبرد اهداف مشترک افزایش دهند.در شرکتها واتحادیههای تعاونی که به منظور دستیابی به خواستهها و اهداف مشترک اعضاء تاسیس یافتهاند،استفاده از نظریات و ایدههای اعضاء و درگیری آنان در تصمیمات اساسی و اتخاذ شیوههای مشارکتی کاراترین نظام مدیریت قلمداد میشود. بنابراین مدیران تعاونیها بایستی نقش رهبری را ایفاء و همواره سعی کنند ضمن برخورداری از هنر،علم وفن مدیریت از ویژگیها و صفات رهبری بهرهمند شوند.تا قادر باشند ضمن برقراری ارتباط عاطفی وصمیمانه با اعضاء در جهت دستیابی به اهداف تعاونی فعالیت نمایند. قانون تعاون متناسب با اصول و ارزشهای تعاون به گونهای تدوین شدهاست که نقش اعضاء در تصمیمگیریهای تعاونی بسیار برجسته و تعیین کنندهاست که این امر از طریق رکن مجمع عمومی که عمدهترین رکن تعاونی است محقق میشود.دومین رکن تعاونی هیات مدیره است که توسط مجمع عمومی انتخاب میشود و نقش اجرایی را عهدهدار میباشد و سومین رکن تعاونی بازرسان هستند که نقش نظارتی تعاونی را عهدهدار هستند.

 

مجمع عمومی(رکن تصمیم گیری) (تعاونی مسکن مهر(

مجمع عمومی اجتماع اعضاء تعاونی یا نمایندگان تام الاختیار آنان است و مطابق تشریفات ویژهای برگزار میشود و در آن هر فرد بدون درنظرگرفتن میزان سهام دارای یک رای میباشد.به موجب ماده 30 قانون تعاون مجمع عمومی بالاترین مرجع اتخاذ تصمیم ونظارت درامور شرکت تعاونی میباشد که به دو صورت عادی و فوقالعاده تشکیل میشود.

 

جایگاه مجمع عمومی (تعاونی مسکن مهر(

مجمع عمومی عالیترین رکن تعاونی است وبخش اعظم موفقیت هر تعاونی به ایفای نقش مطلوب این رکن تعاونی مربوط میشود .حیاتیترین تصمیمات تعاونی از جمله تشکیل تعاونی،تصویب اساسنامه،انتخاب مدیران وبازرسان،رسیدگی به صورتهای مالی،نحوه سرمایهگذاری،اخذ وام،کاهش وافزایش سرمایه و بسیاری از تصمیمات سرنوشت ساز دیگر مانند ادغام و حتی انحلال تعاونی در مجامع عمومی اتخاذ میگردد.در واقع مجامع عمومی کانونهای نمایش اقتدار و مشارکت موثر اعضاء در امور تعاونی قلمداد میگردد.

نحوه اتخاذ تصمیم ونظارت مجامع عمومی به گونهای است که انسانیترین اصل از اصول جهانی تعاون یعنی اصل کنترل دموکراتیک اعضاء متجلی میگردد.زیرا طبق این اصل تعاونیها سازمانهای دموکراتیک هستند وتوسط اعضا خود که فعالانه در سیاستگذاری و اتخاذ مشارکت مینمایند کنترل میشوند.در این کانونهای اتحاد و همدلی و ارزشهای تعاونی به کارگرفته میشود و با بهرهمندی اعضاء از حق رأی مساوی،حاکمیت سرمایه به کنار میرود ونقش اعضاء از طریق برخورداری از حق رأی برابر ایفا میگردد.مجامع عمومی سالانه فرصتی فراروی مدیران وبازرسان قرار میدهد تا حاصل تلاش وفعالیتهای یکساله خود را به اعضاء ارائه نمایند و در محیطی دوستانه و دموکراتیک از طریق تبادل اطلاعات و اندیشههای موجود در مسیر موفقیتهای تعاونی مطرح و درباره آنها چارهاندیشی وتصمیمگیری شود.مدیران تعاونی میتوانند با تدبیر و دوراندیشی خود را از این پشتوانه عظیم انسانی محروم نسازند و از طریق برگزاری منظم و مستمر مجامع عمومی زمینه مشارکت فعال اعضاء را در امور تعاونی فراهم نمایند. کنار گذاشتن  اعضاء از جریان تصمیمگیری و نظارت تعاونی موجب میگردد مدیران تعاونی در مواقع گرفتاریها و مشکلات قادر نباشند از اعضاء انتظار حمایتهای مالی وانسانی داشته باشند و اعضاء در مقابل بحرانهای تعاونی به تدریج احساس بیتکلیفی و بیمسئولیتی مینمایند که ادامه این وضعیت باعث بیتحرکی و سستی ارکان تعاونی گردیده و موجبات نابودی و انحلال تعاونی را فراهم میشود.

بطور کلی میتوان نقش مجامع عمومی در تعاونیها را با نقش مجلس قانون گذاری در کشورها مقایسه نمود چنانچه در کشوری قوه قانون گذاری(مجلس)نادیده گرفته شود وکلیه تصمیمات توسط قوه مجریه اتخاذ و اجرا گردد به ایجاد دوگانگی و اختلاف بین قوا و آسیبپذیری کشور در مقابل تهدیدات خارجی منجر شود.تعاونیهایی که به مجامع عمومی وابعاد آن اهمیت لازم راندهند،با شکست و عدم موفقیت مواجه خواهند شد.

 

انواع مجامع عمومی (تعاونی مسکن مهر(

مجامع عمومی به دوصورت عادی و فوقالعاده برگزار میشود.وظایف  و اختیارات مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوقالعاده و نحوه تشکیل آنها متفاوت است.مجامع عمومی عادی چنانچه از نامش برمیآید در جریان فعالیتهای شرکت و برای اتخاذ تصمیمهایی که بطور مداوم و مستمر مورد نیاز مدیران تعاونی میباشد،برگزاری میگردد.اتخاذ هیأت مدیره وبازرسان،اطلاع از عملکردهای تعاونی و تصمیمگیری در مورد سود وزیان تعاونی و برنامهریزی برای آینده تعاونی از اهم موضوعات مورد بررسی در مجامع عمومی هستند که بطور مستمر در فواصل زمان مشخص برگزار میشود.

اما مجامع عمومی فوقالعاده برای تصمیمگیری در مورد مسائلی که به صورت غیرعادی پیش میاید و برای تعاونی اهمیت فوقالعادهای دارد، تشکیل میشود.

موضوعاتی که در مجامع عمومی فوق العاده بایستی مورد بررسی و تصمیمگیری قرارگیرد ممکن است برای بسیاری از تعاونیها به ندرت پیش آید یا هرگز پیش نیاید مانند انحلال و ادغام تعاونی،تغییر مواد اساسنامه و رسیدگی به عزل یا استعفای دسته جمعی که در زمره فعالیتهای عادی وجاری شرکت قرارندارند.

با استفاده از قانون بخش تعاونی و آئیننامه های اجرایی مربوط به آن درباره وظائف،اختیارات و نحوه برگزاری هر کدام به تفصیل اشاره میگردد.

 

وظایف و اختیارات (تعاونی مسکن مهر(

الف)وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی به شرح ذیل است:

  1. انتخاب اعضاء اصلی وعلیالبدل هیأت مدیره که برای مدت 3 سال انتخاب میگردند.
  2. انتخاب بازرس یابازرسان که برای مدت 1 سال انتخاب میگردند.
  3. رسیدگی و اتخاذ تصمیم درباره ترازنامه و حساب سود وزیان وسایر گزارشهای مالی هیأت مدیره پس از قرائت گزارش بازرس یا بازرسان
  4. تعیین خط ومشی،برنامه آتی و بودجه سالانه تعاونی
  5. اتخاذ تصمیم در مورد سرمایهگذاری تعاونی و اخذوام و اعتبارات به پیشنهاد هیأت مدیره
  6. اتخاذ تصمیم نسبت به کاهش یا افزایش سرمایه تعاونی(چنانچه کاهش یا افزایش سرمایه از طریق افزایش یا کاهش ارزش سهام باشد از اختیارات مجمع عمومی فوق العاده میباشد)
  7. اتخاذ تصمیم درباره ذخائر و پرداخت سود و مازاد درآمد و تقسیم آن طبق اساسنامه
  8. تصویب مقررات و دستورالعملهای داخلی تعاونی
  9. تعیین روزنامه کثیرالانتشار برای درج آگهیهای تعاونی(تعاونیهایی که تعداد اعضاء آنها کمتر از 100 نفر باشد درج آگهی در روزنامه کثیرالانتشار اختیاریاست(
  10. اتخاذ تصمیم در مورد عضویت یا لغو عضویت شرکت تعاونی درشرکتها،اتحادیهها و اتاق تعاون و میزان سهام یاحق عضویت سالانه پرداختی براساس موازین مقرر در قانون تعاون
  11. تصویب آئیننامه وظایف،اختیارات و حقوق و مزایای مدیر عامل(ماده 39 قانون تعاون)
  12. اتخاذ تصمیم پیرامون پیشنهاد هیأت مدیره یابازرسان در مورد اخراج عضو از تعاونی(ماده 13 قانون تعاون)
  13. تصویب اساسنامه تعاونی در اولین مجمع عمومی
  14. تصویب دستورالعملها و آئیننامههای اجرائی که توسط وزارت تعاون در مورد شرکتهای تعاونی تدوین میگردد از جمله آئیننامه حقوق،مزایا و پاداش هیأت مدیره(تبصره 5 ماده 36 قانون تعاون(
  15. دستورالعمل معاملات تعاونیها با هر یک از اعضاء هیأت مدیره و مدیرعامل و بازرسان.
  16. تصمیم گیری در مورد گزارشها و پیشنهادهای حسابرسان براساس نتایج حسابرسی(اساسنامه تعاونی(
  17. تصویب نحوه تقدیم آوردههای غیرنقدی اعضاء و دیگر ضوابط راجع به آن (اساسنامه تعاونی(

 

ب)وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوقالعاده به شرح زیر میباشد:

  1. تغییر مواد اساسنامه در حدود قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی
  2. تصمیمگیری نسبت به گزارش بازرس یا هریک از بازرسان در مورد تخلفات هیأت مدیره
  3. عزل یا قبول استعفای جمعی هیأت مدیره
  4. اتخاذ تصمیم راجع به انحلال تعاونی و تعیین 3 نفر اعضاء هیأت منصفه

 

نحوه تشکیل و اداره مجامع عمومی

مجمع عمومی عادی حداقل سالی یک بار پس از پایان سال مالی تشکیل میشود و در هر موقع از سال که لازم باشد مجمع عمومی عادی را میتوان به صورت فوقالعاده تشکیل داد.از آنجا که به موجب قانون مالیاتهای مستقیم،کلیه شرکتهای تجاری از جمله تعاونیها بایستی حداکثر 4ماه پس از پایان سال مالی اظهارنامههای مالیاتی خود را به ادارات دارایی محل تسلیم نمایند و ارقام مندرج در اظهارنامه مالیاتی را از صورتهای مالی تعاونی که در مجمع عمومی سالانه به .تصویب رسیدهاست استخراج نمایند،بایستی مدیران تعاونی به نحوی اقدام نمایند که مجمع عمومی عادی سالانه در مهلت قانونی تشکیل و صورتهای مالی را به تصویب برسانند تا امکان ارائه اظهارنامه مالیاتی در فرصت قانونی میسر شود. در غیر اینصورت تعاونی با مشکلاتی از جمله شمول مالیات علی الراس مواجه میشود.

مجمع عمومی که در این فاصله زمانی(4ماه پس از پایان سال مالی)تشکیل بشود مجمع عمومی سالانه نام دارد.و چنانچه خارج از این زمان ضرورت ایجاب نماید مجمع عمومی عادی به صورت فوقالعاده برگزار می­گردد.مجمع عمومی فوقالعاده چنانچه از نامش پیداست هرگاه موضوع فوقالعاده برای تعاونی پیش آید وتصمیمگیری درباره آن خارج از حیطه وظایف مدیران یا بازرسان تعاونی باشد اقدام به تشکیل آن مینمایند.

 

مجمع عمومی فوقالعاده را میتوان در هر موقع از سال ودر یک بررسی چندین بار برگزار نمود.

براساس آئیننامه تشکیل مجامع عمومی،هیأت مدیره تعاونیها مکلفند در موعدهای زیر نسبت به انتشار آگهی دعوت مجمع عمومی اقدام نمایند.

1 - حداکثر 2ماه پس از پایان هر سال مالی برای تشکیل مجمع عمومی عادی(که باید حداقل سالی یکبار و ظرف 4ماه پس  از پایان سال مالی تشکیل شود.)

2-حداقل 2ماه قبل از پایان دوره خدمت هیأت مدیره ویا بازرسان برای تشکیل مجمع عمومی عادی که یکی از دستورات آن انجام انتخابات باشد.

3-در صورتی که در یکی از مجامع عمومی،تشکیل مجمع عمومی دیگری تکلیف شدهباشد،حداقل یکماه پس از تشکیل آن مجمع عمومی

4-حداکثر یکماه بعد از درخواست یکی از مقامات یا اشخاص زیر:

-هریک از بازرسان برای تشکیل مجمع عمومی عادی و یا فوقالعاده

-یک پنجم اعضاء شرکت برای تشکیل مجمع عمومی عادی و یا یک سوم آنها برای تشکیل مجمع عمومی فوقالعاده

-وزارت تعاون برای تشکیل مجمع عمومی عادی یا فوقالعاده

در صورتی که هیأت مدیره در موعد مقرر به تشکیل مجمع عمومی عادی یا فوق العاده مبادرت نکند،وزارت تعاون راسا نسبت به برگزاری مجمع عمومی اقدام خواهد کرد.

دعوت اعضاء برای حضور در مجامع عمومی از طریق نشر آگهی انجام میگیرد.آگهی دعوت مجمع عمومی تعاونیهایی که بیش از یکصد عضو داشته باشند در روزنامه کثیرالانتشاری که توسط مجمع عمومی قبلی تعیین شدهاست درج میگردد و این امر برای سایر تعاونیها اختیاری است.برای تعاونیهای کمتر از 100 نفر عضو دعوتنامه کتبی با رسید و یا با پست سفارشی به آخرین اقامتگاه قانونی اعلام شده عضو ارسال می­گردد.علاوه بر آن آگهی دعوت در محل دفتر اصلی و شعب،کارگاهها و فروشگاههای تعاونی الصاق میشود.فاصله زمانی بین تاریخ دعوت تا تشکیل مجمع عمومی تعاونیها حداقل 15 و حداکثر 20 روز خواهد بود. و چنانچه انتخاب اعضاء هیأت مدیره یا بازرسان در دستور جلسه باشد این مدت حداقل 30 و حداکثر 35 روز خواهد بود.در مواردی که همه اعضاء در مجمع عمومی حاضر باشند،انتشار آگهی و تشریفات مربوط به دعوت اعضاء و همچنین رعایت فاصله زمانی بین تاریخ دعوت تا تشکیل جلسه و ارائه مدارک مربوط به آن الزامی نیست.

آگهی دعوت برای مجامع عمومی بایستی حاوی اطلاعات زیر باشد:

نام شرکت تعاونی

نوع مجمع عمومی(عادی سالانه،عادی بطور فوقالعاده یا فوقالعاده(

نوبت برگزرای مجمع(برای مجامع عمومی عادی نوبت اول یا دوم و برای مجامع عمومی فوقالعاده نوبت اول،دوم یاسوم(

تاریخ نشر آگهی

تاریخ،روز و سرعت برگزاری مجمع

نام محل و آدرس مکان برگزاری مجمع

دستورجلسه مجمع،(دستور جلسه شامل موضوعاتی است که قرار است در مجمع عمومی راجع به آنها مذاکره و تصمیمگیری صورت گیرد.مانند انتخاب اعضاء هیأت مدیره وبازرسان،رسیدگی به صورتهای مالی،افزایش یا کاهش سرمایه و ...که بایستی به صورت شفاف و واضح در آگهی دعوت قید گردد تا اعضاء تعاونی از قبل آمادگی لازم برای مشارکت فعال در مجمع را کسب نمایند.)

8-مقام دعوت کننده که معمولا اعضاء هیأت مدیره میباشند و در شرایط خاص وزارت تعاون و بازرس یا بازرسان میتوانند اقدام به دعوت برای تشکیل مجمع عمومی بنمایند،در اینجا یک نمونه آگهی دعوت مجمع عمومی درج میگردد:

 

بسمه تعالی

                                                                                                                   تاریخ:

دعوت نامه مجمع عمومی عادی سالانه شرکت تعاونی مسکن...................(نوبت اول)

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت تعاونی............در ساعت 9 صبح روز شنبه مورخ25/2/82در محل شرکت تعاونی واقع در بزرگراه ...........کوچه...........پلاک............برگزار میشود.از کلیه اعضاء با نمایندگان تام الاختیار آنان دعوت بعمل میآید جهت اتخاذ تصمیم نسبت به موارد ذیل در جلسه مجمع عمومی حضور بهم رسانید.

دستورجلسه:

  1. انتخاب بازرس اصلی و عالیالبدل تعاونی برای مدت یک سال
  2. استماع گزارش هیأت مدیره و بازرسان در مورد عملکرد مالی سال 81،رسیدگی و تصمیمگیری در مورد صورتهای مالی سال 1381
  3. تصمیمگیری در مورد بودجه پیشنهادی هیأت مدیره برای سال جاری هیأت مدیره

                  نام                                نام خانوادگی                        امضاء

  1.  
  2.  
  3.  

 

 

نصاب حضور اعضاء برای رسمیت مجامع عمومی

مجمع عمومی عادی با حضور حداقل نصف بعلاوه یک (اکثریت)اعضاء یا نمایندگان تامالاختیار آنان رسمیت مییابد.

در صورت عدم حصول نصاب مذکور،آگهی دعوت مجمع حداکثر ظرف 15 روز با همان دستور جلسه قبلی منتشر میشود.

در نوبت دوم جلسه مجمع‌عمومی عادی با حضور عده حاضر رسمیت خواهد یافت. مجامع‌عمومی فوقالعاده با حضور دوسوم اعضاء یانمایندگان تامالاختیار آنان رسمیت مییابد.

در صورت عدم حصول نصاب مذکور آگهی دعوت برای نوبتهای بعدی منتشر میگردد. نصاب رسمیت مجمع عمومی فوقالعاده در نوبت دوم نصف بعلاوه یک (اکثریت) و نوبت سوم با حضور عده حاضر خواهد بود.

آگهی دعوت مجمع‌عمومی فوقالعاده مانند مجمع عمومی عادی برای هر نوبت بعدی ظرف 15 روز از تاریخ جلسهای که رسمیت نیافته یا همان دستور جلسه قبلی منتشر میشود.

فاصله زمانی نشر آگهی دعوت تا تشکیل جلسه مجمع بعدی(عادی یا فوقالعاده)نباید از 15 روز کمتر و از 20 روز بیشتر باشد.مدیران یا مقام دعوت کننده مجمع بایستی ضمن کنترل هدایت اعضاء یا نمایندگان و اوراق وکالت نامه ورقه حضور در جلسه توسط اعضاء امضاء و به آنها برگ ورود به جلسه ارائه گردد.

ملاک تشخیص تعداد اعضاء حاضر در جلسه ورقهای است که حاضران در بدو ورود به جلسه اصالتا یا به نمایندگی از طرف عضو آن را امضاء مینمایند.هر عضو تعاونی میتواند استفاده از حق خود را برای حضور و دادن رأی در مجمع عمومی به نماینده تامالاختیار خود از بین اعضاء یا خارج از اعضاء واگذار نماید

.لیکن هیچکس نمیتواند علاوه بررأی خود در تعاونیهای بزرگ بیش از دو رأی با وکالت و در سایر تعاونیها بیش از یک رأی با وکالت داشته باشد.

تأیید اوراق نمایندگیهای تامالاختیار با مقام دعوت‌کننده است مگر در مواردی که مقام دعوت کننده هیأت‌مدیره باشد و دستورجلسه انتخاب هیأت مدیره یا رسیدگی به تخلفات مدیران باشد. و یا اینکه هیأت مدیره با برگزاری مجمع‌عمومی مخالفت کرده باشد.که در این صورت تأیید نمایندگی‌های تامالاختیار توسط بازرس حاضر صورت میگیرد.

در مواردی که وکالتنامه در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد مقام دعوت کننده بدون رعایت موارد فوق مکلف به تایید آن و صدور ورقه ورود به جلسه مجمع خواهد بود. حضور توام عضو و نماینده تامالاختیار او در مجمع ممنوع است.

 

نحوه اداره مجمع عمومی (تعاونی مسکن مهر(

برای اداره صحیح جلسه مجامع عمومی اقدامات زیر صورت میگیرد:

1ـ  کنترل هویت اعضاء و تنظیم صورت حاضرین در مجمع که به امضاء اعضاء رسیده باشد.

2ـ پس از رسمیت جلسه، مقام دعوت کننده یا نماینده او مجمع را افتتاح مینماید.(در اولین مجمع عمومی رئیس سنی مجمع را افتتاح مینماید)

3ـ یک نفر رئیس،یک نفر منشی و دو نفر ناظر مجمع در تعاونیهای بزرگ 7 نفر شامل رئیس،نایب رئیس،منشی و 4نفر ناظر مجمع از میان اعضاء انتخاب میشوند.

4ـ پس از انتخاب هیأت رئیسه مقام دعوت کننده ورقه حضور و غیاب و اوراق نمایندگیهای تام‌الاختیار اعضاء غایب وصورت اسامی اعضاء را برای کنترل رسمیت جلسه در اختیار رئیس مجمع قرار میدهد.

5ـ رئیس مجمع دستورجلسه را به ترتیب قرائت و پس از مذاکره پیرامون آن رأیگیری صورت میگیرد.

6ـ در صورتی که انتخاب هیأت مدیره یا بازرس در دستورجلسه باشد داوطلبان عضویت میتوانند در مهلتی که رئیس مجمع به تساوی برای هر یک از آنها منظور مینماید اقدام به معرفی خود نمایند.

7ـ رأی گیری برای اتخاذ تصمیمات در مجامع عمومی فوقالعاده و انتخاب هیأت مدیره و بازرسان به صورت کتبی با ورقه خواهد بود و برای سایر تصمیمات رأی گیری با قیام و قعود صورت می‌گیرد.

8ـ در صورتی که در جلسه مجمع عمومی به هر دلیل تمام یا بخشی از موارد دستور مجمع به اخذ تصمیممنتهی نگردد،جلسه به عنوان تنفس تعطیل میگردد.رئیس مجمع موظف است ضمن اعلام تنفس تاریخ جلسه بعدی را که نباید بیش از یک هفته بعد از جلسه اولی باشد را اعلام نماید.در این صورت رعایت تشریفات مربوط به دعوت مجدد الزامی نیست.این جلسه ادامه جلسه قبل از تنفس تلقی شده وهیأت رئیسه قبلی جلسه را مدیریت مینماید.مگر اینکه تعدادی از آنها در جلسه حضور نداشته باشند که به جای آنها افراد دیگری انتخاب میشوند.

9ـ صورتجلسه مجمع عمومی و تصمیمات اتخاذ شده توسط منشی در دفتر مخصوص ثبت شده و به امضاء رئیس،منشی وناظران مجمع میرسد.و رونوشت آنها بوسیله رئیس مجمع به هیأت مدیره ابلاغ میگردد. هیأت مدیره برای اقدامات بعدی وانجام تغییرات ثبتی نسخهای از صورتجلسه و سایر مدارک مجمع عمومی را به ادارات تابعه وزارت تعاون ارسال میدارد و یک نسخه از آنها را پس از آنها توسط اداره تعاون در پرونده تعاونی بایگانی مینمایند.

 

ب ـ  هیأت مدیره (رکن اجرائی) (تعاونی مسکن مهر(

هیأت مدیره تعاونی مرکب از حداقل 3 و حداکثر 7 نفر عضو اصلی وتا یک سوم اعضاء اصلی،عضو علیالبدل میباشد که اداره امور تعاونی را به عهده دارد هیأت مدیره از بین اعضائ تعاونی برای مدت 3 سال انتخاب میشوند وانتخاب مجدد آنها برای دو نوبت متوالی بلامانع است.هیأت مدیره رکن اجرایی تعاونی است و علاوه بر اینکه تصمیمات مجمع عمومی را اجرا مینماید،بایستی تعاونی را در جهت تحقق اهداف مندرج در اساسنامه مدیریت و رهبری نماید.چنانچه هیأت مدیره از بین اعضاء امین،دارای صلاحیتهای فنی وتخصصی،و به شیوههای مدیریت علمی آشنا باشد انتخاب شود مطمئنا قادر خواهد بود از طریق ایجاد ارتباط انسانی مستحکم با اعضاء و جلب مشارکت آنها از سلامت درونی تعاونی مراقبت نموده با تلاش و فعالیت جمعی تعاونی را در راستای تأمین نیازهای مشترک اعضاء هدایت نماید.زیرا که ایجاد شرایط لازم برای همکاری گروهی و برقراری مناسبات سالم بین اعضاء،مدیران،کارکنان وبازرسان تعاونی همراه با احساس مسئولیت و درک متقابل توان اجرایی تعاونی را افزایش داده ودسترسی به اهداف عالی راعملی و ممکن میسازد.

 

شرایط لازم برای عضویت در هیأت مدیره

اعضاء هیأت مدیره،علاوه بر شرط عضویت در تعاونی باید دارای شرایط زیر باشند:

  1. تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  2. ایمان وتعهد عملی به اسلام ودر تعاونیهایی که اعضاء آنها از اقلیتهای دینی شناخته شده در قانون اساسی باشند تعهد عملی به دین خود
  3. دارا بودن اطلاعات یاتجربه لازم برای انجام وظایف متناسب با آن تعاونی
  4. عدم ممنوعیت قانونی و حجر
  5. عدم عضویت در گروههای محارب و عدم ارتکاب به جرایم بر ضد امنیت و جعل اسناد
  6. عدم سابقه محکومیت ارتشاء،اختلاس،کلاهبرداری،خیانت درامانت،تأسیس،تصرف غیرقانونی در اموال دولتی وورشکستگی به تقصیر

 

نحوه انتخاب هیأت مدیره

اعضاءهیأت مدیره در مجمع  عمومی عادی و با رأی مخفی اعضاء یانمایندگان تام الاختیار آنان انتخاب میشوند اعضاءاصلی و علی البدل هیأت مدیره بارأی اکثریت نسبی حاضرین در مجمع عمومی میباشد واخذ رأی دریک نوبت انجام میشود و حاضرین اکثریت بعد از اعضاء اصلی به ترتیب عضو علیالبدل شناخته میشوند.

انتخاب مجدد هر یک از اعضاء اصلی وعلیالبدل هیأت مدیره شرکتهای تعاونی حداکثر  برای دو نوبت متوالی بلامانع است.اما آنها که موفق شوند 3/2(دوسوم)آراء کل اعضاء تعاونی را کسب نمایند از مقررات ممنوعیت بیش از دو نوبت متوالی مستثنی خواهند بود.

رأیگیری برای انتخاب اعضاء هیأت مدیره با ورقه صورت میگیرد و ورقه رأی باید ممهور به مهر شرکت بوده و در ابتدا ورود به جلسه مجمع عمومی به اعضاء یا نمایندگان تامالاختیار آنان ارائه میشود.داوطلبان عضویت در هیأت مدیره با اجازه رئیس مجمع میتوانند در مهلتی که به تساوی برای هر یک از آنان منظور میشود خود را به حاضرین در مجمع معرفی نمایند.اعضاء یا نمایندگان تامالاختیار آنان پس از آشنایی با داوطلبان عضویت در هیأت مدیره منتخبین خود را به تعداد اعضاء اصلی هیأت مدیره یا کمتر بر روی ورقه رأی نوشته وسپس آراء توسط هیأت رئیسه جمعآوری میشود.آراء جمعآوری شده توسط هیأت رئیسه و با نظارت ناظرین مجمع قرائت میشود وحاضرین اکثریت به تعداد مندرج در اساسنامه به عنوان اعضاء اصلی ونفرات بعدی به ترتیب آراء و به تعداد مندرج در اساسنامه به عنوان اعضاء اصلی ونفرات بعدی به ترتیب آراء و به تعداد مورد نیاز به عنوان عضو علیالبدل شناخته میشوند. چنانچه هر یک از اعضاء اصلی به علت استعفاء،فوت،ممنوعیت قانونی یا غیبت غیر موجه از هیأت مدیره خارج شوند. یکی از اعضاء علیالبدل به ترتیب آراء بیشتر برای بقیه مدت مقرر در جلسات هیأت مدیره شرکت مینمایند.

در صورتی که هیأت مدیره از اکثریت خارج شود جهت تکمیل اعضاء هیأت مدیره برای مدت باقیمانده مجمع عمومی عادی تشکیل میشود و به تعداد مورد نیاز از بین داوطلبان عضویت انتخاب میشوند.در صورت استعفاء دسته جمعی هیأت مدیره و قبولی آن توسط مجمع عمومی فوقالعاده یا عزل آنان،برای انتخاب هیأت مدیره جدید به دعوت هیأت مدیره یا وزارت تعاون مجمع عمومی عادی تشکیل میشود. یکی از مواردی که از اعضاء علیالبدل هیأت مدیره برای حضور در جلسات دعوت بعمل میآید غیبت غیرموجه است.در تبصره 4 ماده 36 قانون تعاون مصداق غیبت غیر موجه را به اساسنامه تعاونی احاله نمودهاست. در اساسنامه تعاونیها(اکثریت قریب به اتفاق)غیبت غیرموجه اینگونه تعریف شدهاست.

غیبت غیرموجه به مواردی اطلاق میشود که عضو،علیرغم اطلاع از دعوت بدون اجازه قبلی ویا عذر موجه حداقل در چهار جلسه متوالی یا هشت جلسه غیرمتوالی طی یکسال در جلسات هیأت مدیره حاضر نشود.

 

وظایف و اختیارات هیأت مدیره (تعاونی مسکن مهر(

هیأت مدیره جز در مواردی که به موجب اساسنامه تعاونی تصمیمگیری درباره آنها در صلاحیت مجمع عمومی عادی و فوقالعاده قراردارد،در چارچوب موازین قانونی و مصوبات مجامع عمومی و رعایت صرفه وصلاح تعاونی دارای اختیارات لازم جهت اداره امور تعاونی میباشد،که اهم وظایف و اختیارات هیأت مدیره شرکتهای تعاونی مسکن مهر به شرح زیر میباشد:

1ـ  دعوت از اعضاء برای مجامع عمومی عادی و فوقالعاده

2ـ اجرای اساسنامه تعاونی وتصمیمات مجامع عمومی و سایر مقررات مربوط

3ـ نصب،عزل و قبول استعفای مدیر عامل وپیشنهاد حدود وظایف واختیارات ومیزان حقوق وی به مجمع عمومی عادی وهمچنین نظارت بر عملیات وی در تعاونی

4ـ قبول در خواست عضویت و اخد تصمیم نسبت به انتقال سهام اعضاء به یکدیگر

5ـ دریافت استعفای هر یک از اعضاء هیأت مدیره

6ـ نظارت بر مخارج جاری تعاونی و رسیدگی به حسابها و ارائه به بازرس و بازرسان وتسلیم به موقع گزارش مالی و ترازنامه به مجمع عمومی

7ـ تهیه وتنظیم طرحها و برنامهها و بودجه سالانه و سایر پیشنهادات و ارائه آنها به مجمع عمومی برای تصمیمگیری

8ـ تهیه وتنظیم دستورالعملها و آئیننامههای داخلی و تقدیم آنها به مجمع عمومی برای تصمیمگیری

9ـ پیشنهاد آئیننامه حداقل وحداکثر حقوق و مزایا و پاداش اعضاء هیأت مدیره به مجمع عمومی برای تصمیمگیری که باید درچارچوب آئیننامه وزارت تعاون باشد.

10ـ تعیین نماینده یا وکیل برای حضور در دادگاه و دفاع از دعاوی تعاونی و سایر سازمانها با حق توکیل به غیر.

11ـ تعیین نماینده از بین اعضاء تعاونی برای حضور درجلسات مجامع عمومی شرکتها و اتحادیههای تعاونی که تعاونی در آنها مشارکت دارد.

12ـ تعیین ومعرفی صاحبان امضاء مجاز برای قراردادها و اسناد تعهدآور(یک یا دو نفر از اعضاء هیأت مدیره به اتفاق مدیرعامل)

13ـ انجام سایر وظایف و تکالیفی که به موجب اساسنامه تعاونی مستقیما یا به اعتبار تصدی اداره امور تعاونی به عهده هیأت مدیره گذارده شدهاست.

هیأت مدیره وظایف خود را به صورت جمعی انجام میدهد و هیچیک از اعضاء هیأت مدیره حق ندارد از اختیارات هیأت منفردا استفاده کند مگر در موارد خاص که وکالت یا نمایندگی کتبی از طرف هیأت مدیره داشته باشد. لذا کلیه تصمیم گیریهای هیأت مدیره بایستی از طریق برگزاری جلسات وبا رأی اکثریت اعضاء اتخاذ گردد.

هیأت مدیره میتواند قسمتی از اختیارات خود را با اکثریت 4/3(سه چهارم)آراء به مدیرعامل تعاونی تفویض نماید.

 

مهمترین اقدامات هیأت مدیره پس از انتخاب شدن

هیأت مدیره پس از انتخاب واعلام قبولی اقدامات زیر را برای مدیریت تعاونی انجام میدهد:

1ـ  تعیین سمت اعضاء هیأت مدیره:

هیأت مدیره پس از انتخاب در اولین جلسه خود یک نفر را به عنوان رئیس هیأت مدیره،یک نفر را به عنوان نایب رئیس و یک نفر را به عنوان منشی انتخاب مینماید.

 

2ـ تعیین مدیرعامل:

هیأت مدیره جهت مدیریت تعاونی و اجرای تصمیمات مجمع عمومی وهیأت مدیره فرد واجد شرایطی را از بین اعضاء تعاونی یا خارج از تعاونی برای مدت دو سال به عنوان مدیرعامل انتخاب مینماید.مدیرعامل زیر نظر هیأت مدیره انجام وظیفه مینماید.

 

3ـ انتخاب صاحبان امضاء مجاز:

هیأت مدیره پس از تعیین مسئولیت هر یک از اعضاء وانتخاب مدیرعامل باید صاحبان امضاء مجاز را برای قراردادها،اسناد تعهدآور،چکهای تعاونی تعیین و معرفی نماید.

نحوه امضاء این اسناد در اساسنامه تعاونی مشخص شدهاست ومعمولا با امضاء یک یا دو نفر از اعضاء هیأت مدیره وامضاء مدیرعامل ومهر تعاونی و اوراق عادی واداری باامضاء مدیرعامل و مهر تعاونی معتبر خواهد بود.

 

4ـ انجام اقدامات مربوط به ثبت تغییرات تعاونی:

پس از برگزاری مجمع عمومی مدارک و صورتجلسه مربوط به تصمیمات آن محمع از طرف رئیس مجمع به هیأت مدیره تحویل میشود.این مدارک به انضمام صورتجلسه تصمیمات هیأت مدیره در مورد تقسیم مسئولیت اعضاء(انتخاب رئیس،نایب رئیس و منشی هیأت مدیره)،انتخاب مدیرعامل،معرفی صاحبان امضاء مجاز برای اسناد تعهدآور و قراردادها و چکهای تعاونی که در سه نسخه تدوین شدهاست برای انجام تشریفات ثبتی توسط مدیرعامل از طریق اداره تعاون محل به اداره ثبت شرکتها تقدیم میشود.

 

5ـ برگزاری جلسات هیأت مدیره بطور منظم:

از آنجا که مطابق قانون تعاون و اساسنامه تعاون و اساسنامه تعاونی هیأت مدیره وظایف خود را به صورت جمعی انجام میدهد،کلیه تصمیمات هیأت مدیره از طریق برگزاری جلسات و مشارکت اعضاء و موافقت اکثریت آنان اتخاذ شود.

جلسات هیأت مدیره حداقل هر دو هفته یکبار تشکیل میشود که با حضور اکثریت اعضاء اصلی رسمیت مییابد و رأی اکثریت حاضر در جلسه برای تصمیمگیری ضروری است.توصیه میشود برای بهرهمندی تعاونی از نظرات و اراء کلیه اعضاء هیأت مدیره و جلوگیری از تکرویها وگروهبندیهای مخرب که برای تعاونی بسیار زیانبار است همه اعضاء هیأت مدیره در جلسات حضور یابند و مسئولانه در تصمیمات مشارکت نمایند.

جلسات هیأت مدیره بادعوت کتبی رئیس یا نایب رئیس یا مدیرعامل تشکیل میشود و در صورت عدم دعوت کتبی آنان،اکثریت اعضاء هیأت مدیره میتوانند از اعضاء برای برگزاری جلسه دعوت نماید.

به منظور آشنایی با نحوه تنظیم صورتجلسه هیأت مدیره یک نمونه از اولین صورتجلسه هیأت مدیره در صفحه بعد ارائه میشود.

 

بسمه تعالی

صورتجلسه هیئت مدیره شرکت تعاونی مسکن مهر.....................

جلسه هیئت مدیره شرکت تعاونی مسکن مهر.............در ساعت.....................روز..............مورخ...................با حضور:

1ـ

2ـ

در محل..............تشکیل گردید و پس از بحث و تبادلنظر تصمیمات زیر اتخاذ شد:

1ـ آقای/خانم.................به سمت رئیس وآقای/خانم...............به سمت رئیس و اقای/خانم..............به سمت منشی هیئت مدیره انتخاب شدند و با امضای ذیل این صورتجلسه قبولی خود را اعلام میدارند.

2ـ آقای/خانم.....................نام پدر....................دارای شمارهشناسنامه.................صادره از....................به سمت مدیرعامل شرکت انتخاب و با امضاء ذیل این صورتجلسه قبولی خود را اعلام میدارد.

3ـ کلیه قراردادها و اسناد رمسی وتعهدآور بانکی از قبیل چک،سفته،برات و اوراق بهادار باامضاء الف....................رئیس هیئت مدیره وب:.......................نایب رئیس به اتفاق امضای آقای...............مدیرعامل و مهر شرکت و اوراق عادی و نامهها با امضاء آقای /خانم.................مدیرعامل و مهر شرکت معتبر خواهد بود.

4ـ هیئت مدیره به اقای /خانم...................با حق توکیل به غیر وکالت میدهد تا به اداره ثبت شرکتها مراجعه و ضمن انجام تشریفات ثبتی ذیل دفاتر را از طرف هیئت مدیره امضاء نماید.

نام ونام خانوادگی:                                سمت:                                امضاء:

1ـ

2ـ

3ـ

 

حقوق، مزایا و پاداش اعضاء هیأت مدیره

به موجب تبصره ذیل ماده 36 قانون تعاون اعضاء هیأت مدیره میتوانند با تصویب مجمع عمومی حقوق و مزایا دریافت نمایند. در صورتیکه عضو هیأت مدیره از محل دیگری حقوق میگیرد،در تعاونی صرفا پاداش دریافت خواهد کرد.حداقل و حداکثر حقوق و مزایای هیأت مدیره وپاداش آن و موارد استثناء به موجب آئین نامهای که وزارت تعاون تدوین نموده است تعیین میشود. حقوق، مزایا وپاداش اعضاء هیأت مدیره هر شرکت تعاونی پس از تصویب آئیننامه مربوط در مجمع عمومی عادی در چارچوب مفاد آن با رعایت صرفه وصلاح و متناسب با حجم فعالیت تعاونی در محدوده زیر پرداخت میشود:

الف)حداقل حقوق و مزایای ماهانه اعضاء موظف که وظیفه مستمر اجرایی به عهده دارند و در استخدام تعاونی میباشند،معادل حداقل حقوق و دستمزد ماهانه شاغلین مشمول قانون کار و مطابق آئین‌نامه وزارت تعاون.

ب)حقوق و مزایای اعضاء غیر موظف که در تعاونی دارای پست سازمانی و مسئولیت اجرایی نمیباشند و صرفا وظایف و مسئولیتهای هیأت مدیره را به عهده دارند و در جلسات هیأت مدیره شرکت مینمایند، صرفاً مبلغی به عنوان حق‌الجلسه می‌باشد که در آئین‌نامه مربوط که از طرف وزارت تعاون ابلاغ شده آورده شده است.

 

بازرس یا بازرسان (رکن نظارتی(

بازرسان تعاونی از بین اشخاص حقیقی یا حقوقی توسط مجمع عمومی عادی وبرای مدت 1 سال مالی انتخاب میشوند. و انتخاب مجدد آنها برای دورههای بعدی بلامانع است.تعداد بازرسان اصلی وعلیالبدل در اساسنامه تعاونی مشخص شدهاست ومیزان حق الزحمه و پاداش آنان با تصویب مجمع عمومی تعیین میشود.

در صورت فوت،ممنوعیت قانونی یا استعفای بازرس یا بازرسان اصلی،هیأت مدیره مکلف است ظرف 10 روز بازرس یا بازرسان علیالبدل را به ترتیب آراء برای بقیه مدت دعوت نماید.

 

نقش و اهمیت بازرس در تعاونیهای مسکن مهر

بازرس رکن نظارتی تعاونی است و بازرسان مسئول و وظیفه شناس بر تمامی فعالیتها و عملیات اجرایی مدیران و کارکنان تعاونی نظارت مینماید تا امور تعاونی براساس مقررات اساسنامه و تصمیمات مجامع عمومی و مطابق خیر وصلاح اعضاء تعاونی اداره شود.

هرچند به منظور جلوگیری از تداخل وظایف و مسئولیتها،بازرسان حق دخالت مستقیم دراداره امور تعاونی را ندارند،اما میتوانند از طریق برقراری ارتباط مستقیم و مستمر با اعضاء هیأت مدیره،مدیر عامل وحسابدار تعاونی به سلامت مدیریت واداره تعاونی کمک نمایند.

بازرسان با حضور فعال ودلسوزانه خود در بطن رویدادهای حیاتی از بروز انحرافات(هرچند کوچک)در فعالیتهای شرکت جلوگیری نموده و چنانچه با بروز تخلفاتی مواجه گردند،با صداقت وصراحت در چهارچوب ضوابط ومقررات تعاونی به وظایف قانونی خود عمل نمایند.حتی بازرسان قادرند از طریق تشکیل مجمع عمومی فوقالعاده اعضاء را از بروز جریانات سوء در تعاونی آگاه ساخته تا نسبت به ادامه فعالیت مدیران تعاونی تصمیم­گیری نمایند.

برای کمک به تحقق این اهداف مدیران تعاونی باید کمک نمایند بازرسان از بین کسانی انتخاب شوند که علاوه بر ویژگیهای مثبت شخصیتی مانند تعهد،صداقت،دلسوزی وشجاعت از فنون مالی وحسابداری برخوردار بوده وبه قانون ومقررات تعاون اشراف کامل داشته باشند.در غیر اینصورت صرفا انتخاب بازرسانی که فاقد آگاهی واحساس مسئولیت باشند نه تنها به تحقق اهداف تعاونی کمک نمینمایند بلکه ممکن است با اعمال برخی دخالتهای بیمورد و خارج از وظیفه مانع فعالیتهای تعاونی گردند.

شواهد بسیاری موید این موضوع است که مدیران و بازرسان ناآگاه و فاقد مهارت،تعاونی را دچار اختلاف و درگیریهای مخرب نموده وموجب توقف فعالیتها و بعضا ورشکستگی تعاونی شدهاند.

 

وظایف بازرس یا بازرسان (تعاونی مسکن مهر(

مطابق ماده 41 قانون تعاون وظایف بازرس یابازرسان تعاونی به شرح زیراست:

1ـ نظارت مستمر بر انطباق نحوه اداره امور تعاونی و عملیات و معاملات انجام شده با اساسنامه وقوانین و مقررات و دستورالعملهای مربوطه

2ـ رسیدگی به حسابها،دفاتر،اسناد،صورتهای مالی از قبیل ترازنامه و حسابهای عملکرد سود وزیان،بودجه پیشنهادی و گزارشات هیئت مدیره به مجمع عمومی

3ـ رسیدگی به شکایات اعضاء و ارائه گزارش به مجمع عمومی و مراجع زیربط

4ـ تذکر کتبی تخلفات موجود در نحوه اداره تعاونی به هیأت مدیره و مدیرعامل و تقاضای رفع نقص

5ـ نظارت بر انجام حسابرسی ورسیدگی به گزارشهای حسابرسی و گزارش نتیجه رسیدگی به مجمع عمومی شرکت و مراجع زیربط.

 

نحوه ارتباط متقابل بازرسان با هیأت مدیره

هرچند نقش هیأت مدیره در تعاونی مدیریتی و اجرایی است و نقش بازرسان نظارتی است اما چنانچه ارتباطات و مناسبات آنان مبتنی بر خیر و صلاح تعاونی بوده و به دور از هرگونه افراط و تفریط مطابق قوانین ومقررات تعاونی تنظیم گردد مطمئنا به سلامت فعالیتها و دسترسی به اهداف تعاون کمک مینماید.

مطابق تبصره ذیل ماده 41 قانون تعاون بازرسان حق دخالت در امور تعاونی را ندارند ولی میتوانند بدون حق رای در جلسات هیأت مدیره شرکت کنند و نظرات خود را نسبت به مسائل جاری تعاونی اظهار دارند،لذا مدیره موظف است بازرسان را برگزاری جسات خودآگاه سازند.

مطابق ماده 42 درصورتیکه هر یک از بازرسان تشخیص دهند که هیأت مدیره یا مدیرعامل در انجام وظایف محوله مرتکب تخلفی شده وبه تذکرات آنان ترتیب اثر نمیدهند مکلفند از هیأت مدیره تقاضای برگزاری مجمع عمومی فوقالعاده جهت رسیدگی به گزارش خود را بنمایند.

چنانچه هیأت مدیره ظرف مدت 1 ماه از تاریخ دریافت درخواست تشکیل مجمع عمومی فوقالعاده توسط بازرس اقدام به دعوت برگزاری آن ننماید،بازرس میتواند با اطلاع وزارت تعاون نسبت به انتشار آگهی و تشکیل مجمع عمومی فوقالعاده اقدام نماید.

 

نحوه رسیدگی به شکایات اعضاء

مطابق بند 3 ماده 41 قانون تعاون یکی از وظایف بازرسان رسیدگی به شکایات اعضاء در مورد نحوه اداره امور تعاونی است. وزارت تعاون به منظور ایجاد وحدت رویه وتسهیل و تسریع رسیدگی به شکایات اعضاء مدیران و بازرسان تعاونیها دستورالعمل رسیدگی به شکایات اعلام نمودهاست. به موارد مهم این دستورالعمل اشاره میشود:

مطابق این آئیننامه رسیدگی به شکایات اعضاء بدوا در صلاحیت بازرسان و در مرحله بعدی در صلاحیت وزارت تعاون میباشد و شکایاتی قابل رسیدگی است که دارای نام،نام خانوادگی وامضاء شاکی و همچنین موضوع مشخص باشد.

روند رسیدگی به شکایاتی که مشخصات فوق را داشته باشند به شرح زیر میباشد:

1ـ  در صورتیکه بازرسان بر پایه تحقیقات و بررسیها موضوع شکوائیه را وارد تشخیص دهند موضوع را کتبا و بطور مستدل و مستند برای تامین خواسته شاکی به هیأت مدیره تعاونی ارسال داشته ورونوشت آن را به شاکی ارسال میدارند. در صورت تأمین خواسته شاکی توسط هیأت مدیره شکوائیه خاتمه یافته تلفی میشود.

2ـ درصورتی که هیأت مدیره نظر بازرسان را در مورد شکوائیه خلاف مقررات و ضوابط قانونی تشخص دهد میبایست ظرف 7روز نظرات خود را به همراه گزارش بازرسان به اداره تعاون محل ارسال دارد.

3ـ اداره تعاون ظرف 10روز موضوع را بررسی نموده و نتیجه را به هیأت مدیره،بازرسان و شاکی منعکس مینمایدو

4ـ در صورتیکه تخلف مدیران توسط بازرسان واداره تعاون استان محرز گردد ومدیران به تذکرات قانون بازرسان توجه ننمایند مجمع عمومی فوقالعاده جهت رسیدگی به موضوع دعوت میشود.

5ـ در صورتیکه عضو شاکی محق تشخیص داده شد واحقاق حق وی از طریق مدیران تعاونی،بازرسان و مجمع عمومی میسر نشد ویا اینکه مدیران تعاونی عمدا مانع یا مخل انجام وظیفه رسیدگی توسط بازرس و کارشناسان وزارت تعاون را فراهم نمایند و اسناد ومدارک لازم را در اختیار آنان قرار ندهند،موضوع از طریق محاکم قضایی پیگیری میشود.

 


متن کامل تفاهم نامه سه جانبه

قابل توجه پیمانکاران و انبوه سازان علاقه مند به مشارکت در مسکن مهر

متن کامل تفاهم نامه سه جانبه آماده سازی زمین، ساخت وواگذاری واحدهای مسکونی (طرح مسکن مهر)


باستناد تصمیم نمایندگان ویژه رئیس جمهور ابلاغی به شماره ۱۲۶۵۶۰/ت۴۳۱۶۵‍‍‍ن مورخ ۲۴/۶/۸۸ و شیوه نامه ابلاغی به شماره ۰۲/۱۰۰/۳۳۱۶۳ مورخ ۵/۷/۸۸ ، این تفاهم نامه بین سازمان مسکن و شهرسازی استان قزوین به نمایندگی مهندس محمدنادر محمدزاده که منبعد ((سازمان)) نامیده می شود به نشانی قزوین-خیابان فلسطین-جنب بانک ملی به عنوان تامین کننده زمین و بانک مسکن شعبه استان قزوین به نمایندگی محمد حسین جواهریان به نشانی قزوین-خیابان طالقانی به عنوان واگذار کننده تسهیلات بانکی از این پس بانک نامیده می شود و شرکت ................................. به شماره ثبت ..................... و به نمایندگی آقای ........................... بعنوان مدیرعامل و ................................. رئیس هیات مدیره صاحبان امضاء مجاز شرکت به نشانی .......................................................... که از این پس سازنده نامیده                می شود در تاریخ ........................ برای ............. واحد مسکونی بصورت فناوری (.........................) که شرایط و مشخصات عمومی آن به همراه جداول پیوست و قرارداد اجاره زمین که جزء لاینفک آن می باشد و به امضاء طرفین رسیده، تنظیم که با رعایت شرایط تصمیم نامه و شیوه نامه فوق الذکر مورد عمل قرار می گیرد.

 

ماده ۱- موضوع تفاهم نامه

عبارت است از تامین زمین، طراحی آماده سازی و ساخت (معماری ، سازه وتاسیسات )، انجام عملیات آماده سازی و اخذ پروانه ساختمانی، تامین تسهیلات بانکی برای آماده سازی و ساخت، احداث واحدهای مسکونی تا مرحله پایان کار وکلید تحویل مطابق مشخصات پیوست شماره ۳ وتنظیم قرارداد تخصیص و واگذاری بین متقاضیان طرح مسکن مهر پس از پایان سقف نهایی بلوک های ساختمانی و تحویل واحد به متقاضی پس از پایان کار و تنظیم و مبادله قرارداد انتقال تسهیلات پرداختی حداکثر ۱۵ ساله (مجموع دوران مشارکت مدنی و فروش اقساطی ) .

 

ماده ۲ – حدود وظایف و اختیارات

الف- وظایف سازمان های مسکن و شهرسازی در این تفاهم نامه عبارت است از :

۱-انعقاد قرارداد اجاره زمین قابل ارتهان بدون معارض با حدود اربعه و بر و کف مشخص و برای مدت یکسال (از تاریخ تحویل ) طی صورتجلسه ای به سازنده .

تبصره : مدت زمان این بند از تفاهم نامه با تشخیص سازمان متناسب با افزایش دوران مشارکت خواهد بود .

۲- تعیین تکلیف آماده سازی و اعمال نظارت عالیه بر اجرای آن مطابق پیوست شماره ۱ و بر اساس ماده ۳۵ قانون نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان .

۳- اعمال نظارت عالیه بر ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری و ساخت و ساز واحدهای مسکونی و آماده سازی طبق بند سوم تصمیم نامه صدرالذکر .

۴- معرفی سازنده و متقاضیان واجد شرایط مسکن مهر جهت دریافت و تقسیط تسهیلات .

۵- تضمین خرید جهت واحدهای احداثی مازاد، به قیمت تعیین شده در ماده ۳ در صورت فقدان متقاضی خرید توسط سازمان و تعیین تکلیف مطالبات بانک .

۶-تنظیم و مبادله قرارداد حق بهره برداری طولانی مدت زمین با متقاضی واجد شرایط مسکن مهر.

۷- ترهین زمین و اعیان پروژه به نفع بانک مسکن .

۸-تهیه و تنظیم نمونه قرارداد واگذاری اعیانی و انعقاد و مبادله آن با متقاضیان واجد شرایط .

۹-تهیه طرح های آماده سازی و سیر مراحل تصویب آن در مراجع ذیربط .

۱۰-تایید نقشه های ساختمانی و محوطه سازی حداکثر ظرف مدت یک هفته .

۱۱-چنانچه به هر دلیلی از جمله موارد پیش بینی شده در بند ۳ ماده ۳ این تفاهم نامه قرارداد اجازه فسخ یا منفسخ گردد ایفای کلیه تعهدات سازنده در مقابل بانک به عهده سازمان می باشد .

 

ب – وظایف بانک مسکن در این تفاهم نامه عبارت است از :

۱- ارائه تسهیلات بانکی به سازنده به میزان سقف مصوب برای ساخت مطابق جدول ذیل حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز پس از تکمیل مدارک در ازای ترهین سند زمین یا قرارداد واگذاری زمین محل پروژه در چارچوب قرارداد مشارکت مدنی مابین بانک و تسهیلات گیرنده و با رعایت جزء ۷ بند الف فوق الذکر و مطابق جدول ذیل :

   

 

پایان نازک کاری

پایانسفت کاری

پایان سقف آخر

پایان فونداسیون

ساخت با استفاده از فناوری نوین و تولید صنعتی(تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی)

۲۰%

۳۰%

۳۵%

۱۵%

ساخت به روش غیرصنعتی (تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی)

۲۵%

۳۰%

۳۰%

۱۵%

 

  

پایان نازک کاری

۲۰%

۲۵%

 

  *تا ۲۰% ازکل مبلغ تسهیلات فناوری نوین در هر مرحله از ساخت درقبال ارائه ضمانتنامه بانکی در طول پروژه از مانده کل تسهیلات قابل پرداخت می باشد .

تبصره ۱ : پرداخت تسهیلات آماده سازی بمبلغ ده میلیون ریال از سقف تسهیلات فوق کسر خواهد شد .

تبصره ۲ : در حین اجرای سقف و ستونها با انجام ۵۰ درصد عملیات اجرایی ، ۵۰% تسهیلات مرحله دوم قابل پرداخت است .

تبصره ۳ : چنانچه سازنده ، پیمانکار آماده سازی نیز باشد ، یک میلیون تومان هزینه آماده سازی از محل تسهیلات پرداخت و مابقی هزینه آماده سازی در مرحله معرفی متقاضی ، از متقاضیان دریافت خواهد شد و اگر سازنده ، پیمانکار آماده سازی نباشد طبق روال قبل اقدام خواهد شد .

۲- انتقال اصل و سود تسهیلات مشارکت مدنی پس از پایان کار به متقاضی طرح مسکن مهر که بر اساس قرارداد اجاره و قرارداد واگذاری واحد مسکونی مالک اعیان شناخته می شود با ترهین سند اعیان ملک به مدت ۱۵ سال (جمع مدت مشارکت مدنی و فروش اقساطی ) به نفع بانک مسکن و همزمان فک رهن عرصه .

ج _ وظایف سازنده در این تفاهم نامه عبارت است از :

۱- اجرای آماده سازی براساس طرح و مشخصات فنی و عمومی ابلاغی از سوی سازمان بطور کامل بر اساس برنامه زمان بندی مصوب و اجرای آماده سازی به سازنده حداکثر برای مدت شش ماه از تاریخ تحویل زمین (در صورتی که زمین فاقد آماده سازی باشد و اجرای آماده سازی به سازنده ابلاغ شده باشد ) .

۲- تهیه نقشه های کامل واحدهای مسکونی و محوطه سازی توسط سازنده ظرف مدت دو هفته و اخذ تایید سازمان و اخذ پروانه ساختمان بر اساس نقشه های مربوطه .

۳- رعایت اصول شهرسازی و معماری ایرانی اسلامی در تهیه کلیه نقشه ها الزامی است .

۴- تامین هزینه و اجرای فونداسیون بر اساس نقشه های مصوب توسط سازنده .

۵- تامین هزینه نظارت کارگاهی که توسط ناظرین سازمان نظام مهندسی یا دفاتر مهندسی انجام خواهد شد ، با رعایت مفاد تبصره ۲ بند ج ردیف ۴ بر اساس مصوبه ۱۲۵۶۰/ت۴۳۱۶۵/ن مورخ ۲۴/۶/۸۸ هیات محترم وزیران .

۶- ساخت و تحویل واحدهای مسکونی مورد نظر تا مقطع پایان کار وکلید تحویل حسب مورد طبق ماده یک بر اساس (پیوست شماره ۲ این تفاهم نامه ) و مطابق برنامه زمان بندی و حداکثر در ۱۲ ماه بعد از تحویل زمین با بر و کف مشخص و پروانه ساختمانی . ضمنا مجموعه فرآیند تحویل زمین با حدود اربعه و بر و کف مشخص و صدور پروانه ساختمانی حداکثر پانزده روز لحاظ خواهد شد .

۷- تامین هزینه بند های فوق به شرح بندهای این تفاهم نامه و پیوست های آن .

۸- اخذ تسهیلات بانکی طبق بند ۲ تفاهم نامه .

۹- رعایت کلیه نقشه ها ، مشخصات فنی وعمومی و مقررات ملی ساختمان و همچنین رعایت کلیه قوانین و مقررات ناظر بر ساخت و رعایت ضوابط مربوط به مسئولیت کارگاه و محدوده محوطه عملیات .

۱۰- اجرای عملیات محوطه سازی در صورت لزوم و حصارکشی به تشخیص سازمان بر اساس نقشه های اجرایی مورد تایید سازمان وطی تفاهم نامه جداگانه .

۱۱- پرداخت آن قسمت از هزینه های آماده سازی که توسط سازمان انجام شده است. بدیهی است این مبلغ به قیمت تمام شده اضافه وجزء اقساط سهم متقاضی محاسبه خواهد شد .

۱- مابه التفاوت هر گونه تغییرات احتمالی قیمت ناشی از تغییرات نرخ سیمان و آهن آلات بر اساس نرخهای اعلامی بانک مرکزی (بصورت متوسط ۳ ماهه تا ماه نهم تفاهم نامه )نسبت به زمان انعقاد تفاهم نامه و زمان انجام کار مطابق برنامه زمان بندی در صورتیکه بیش از ۲۰% شود ،تغییرات آن توسط معاونت امور مسکن و ساختمان محاسبه و میزان مازاد آن نسبت به ۲۰% به قیمت پایه تفاهم نامه افزوده خواهد شد ، قیمتها و نحوه محاسبه در پیوست شماره ۲ ارائه شده است .

   
ماده ۳ – سایر شرایط

۱- سازنده مکلف است همزمان با امضاء و مبادله قرداد اجاره زمین پروژه ، سفته تضمین به میزان ۵ درصد مبلغ کل پروژه بر اساس مبلغ مندرج در بند ۲ ماده ۳ بعنوان تضمین انجام تعهدات به سازمان تسلیم نماید که پس از تحویل واحدها به سازنده عودت می شود .

* سازنده در هنگام دریافت اولین قسط (پایان فونداسیون) به میزان ۵% رقم تسهیلات اعطایی کل را می بایستی به شکل ضمانت نامه بانکی در اختیار سازمان قرار دهد لازم به ذکر است ضمانت نامه مذکور در مرحله دریافت قسط دوم قابل استرداد از سوی سازمان می باشد.

تبصره: در صورتی که سازنده براساس توضیح ذیل جدول ردیف ۱ بند ب تفاهمنامه نسبت به دریافت ۲۰% از کل مبلغ تسهیلات بانکی در قبال ضمانت نامه اقدام کرده باشد و با توجه به اینکه از رقم قسط اول مقدار ۲۰% کسر خواهد شد و بابت آن ضمانت نامه همچنان نزد بانک نگهداری می شود رقم ضمانت نامه فوق به میزان ۵/۲ درصد کاهش پیدا خواهد نمود.

۲- قیمت هر متر مربع زیر بنای ناخالص واحد های تحویلی ، تا پایان کار و کلید تحویل مطابق پیوست شماره ۳ این تفاهم نامه به مبلغ ....................... ریال می باشد . این قیمت برای تمام مدت زمان تفاهم نامه بوده و به آن تعدیل ناشی از تغییر سال تعلق نمی گیرد .

 سازنده هزینه مازاد بر تسهیلات بانکی را از متقاضی واحد مسکونی به روش زیر دریافت می نماید .

* برای هزینه آماده سازی متناسب با پیشرفت فیزیکی پس از معرفی متقاضی از سوی سازمان.

* برای ساخت بصورت اقساط مساوی همزمان با اجرای پروژه در مراحل پایان سفت کاری تا انتهای پروژه ساخت بدیهی است متقاضی بایستی چک های اقساط را به سازنده تسلیم نماید .

تبصره: هزینه خرید انشعابات آب و فاضلاب، برق و گاز، عوارض و هزینه های صدور پروانه، هزینه نظارت                       نظام مهندسی، تفکیک و صدور سند، پایان کار، نقل و انتقال و هزینه مربوط به طرح و اجرای آماده سازی، محوطه سازی، حصارکشی کسورات قانونی متعلقه احتمالی در قیمت این تفاهم نامه لحاظ نشده است.

تبصره: با توجه اینکه تهیه و نصب و استقرار آسانسور در پیوست شماره ۳ در نظر گرفته نشده است لذا سازنده مکلف به نصب یک دستگاه آسانسور که مشخصات آن به تایید سازمان مسکن و شهرسازی برسد بوده و برای هر آسانسور در هر بلوک مبلغ ...................... ریال که به نسبت مساوی بین واحدهای هر بلوک تقسیم می گردد از سوی متقاضیان واجد شرایط پرداخت می شود و در صورت درخواست نصب آسانسور دوم در بلوک توسط متقاضیان براساس مبلغ ........................ ریال جهت هر دستگاه در هر بلوک از سوی متقاضیان و به نسبت مساوی پرداخت خواهد شد.

۳- تاخیرات سازنده ناشی از فعالیتهای پشتیبانی و اجرایی پروژه توسط هیات داوری موضوع ماده ۶ مورد بررسی و تصمیم گیری قرار می گیرد.

 جرائم تاخیرات غیرمجاز سازنده معادل نیم درصد فعالیتهایی که مشمول تاخیر غیرمجاز شده از قیمت نهایی کسر                می گردد. حداکثر این درصدها نباید از ۵ درصد مبلغ کل این تفاهمنامه (بر پایه مبلغ بند ۲ ماده ۳) تجاوز نماید.

۴- در صورتی که تعجیل نسبت به مدت اجرای تفاهمنتامه بوجود آید و سازنده زودتر از موعد مقرر تعهدات خود را به اتمام برساند، مبلغی معادل نیم درصد تفاهمنامه به ازای هر ماه به مبلغ بند ۲ ماده ۳ تفاهمنامه اضافه خواهد شد.

۵- در صورتی که به هر دلیل این تفاهمنامه فسخ یا خاتمه داده شود و در روی زمین مورد تفاهم نامه اعیانی احداث شده باشد بدواً نسبت به صورت برداری از مصالح پایکار، عملیات انجام شده و همچنین تعیین درصد پیشرفت کار مطابق جداول مربوطه (پیوست شماره ۳) اقدام و سپس هزینه های آن براساس قیمت قرارداد محاسبه شده و پس از کسر     بدهی های سازنده به سازمان و دیگر اشخاص باقیمانده طلب سازنده بشرح ذیل ظرف مدت یک ماه به نامبرده پرداخت می شود.

الف: چنانچه سازنده مقصر باشد با کسر تا ۱۰% از رقم محاسبه شده مذکور هزینه پرداخت خواهد شد.

ب: چنانچه سازنده مقصر نباشد عین مبلغ باقیمانده پرداخت خواهد شد.

ج: چنانچه سازنده بدهکار باشد، سازنده مکلف به پرداخت بدهی است.

۶- قراردادهای واگذاری واحدهای مسکونی بین سازنده و متقاضی براساس نمونه قرارداد ابلاغی سازمان با لحاظ نمودن چارچوب تفاهمنامه حاضر منعقد و مبادله خواهد شد.

تبصره ۱- نظر هیات مدیره سازمان ملی در مورد اختلافات سازنده و متقاضی لازم الاتباع می باشد.

تبصره ۲- در کلیه اختلافهایی که مابین سازمان و سازنده در خصوص این تفاهمنامه بوجود آید رای هیات داوری متشکل از نماینده سازمان یک نفر نماینده سازنده یک نفر و یک نفر کارشناس رسمی دادگستری یا نظام مهندسی مرضی الطرفین با رشته مرتبط لازم الاتباع خواهد بود.

هیات داوری مکلفند ظرف مدت ۱۵ روز از ارجاع موضوع توسط هر یک از طرفین به داوری رای داوری صادر نمایند. با توجه به شرط داوری خود طرفین اسقاط حق مراجعه خود را مراجع قضایی با امضای این تفاهمنامه اعلام می نمایند.

۷- حسن انجام کلیه عملیات موضوع این تفاهمنامه برای مدت ۱ سال شمسی پس از تحویل از طرف سازنده تضمین               می گردد. سازنده موظف است هر زمان با دریافت آخرین قسط بانک ضمانت نامه بانکی به مبلغ ۵/۲% کل مبلغ تفاهمنامه براساس مبلغ مندرج در بند ۲۰ ماده ۳ بعنوان سپرده دوره تضمین بنام سازمان اخذ و تحویل می نماید پس از گذشت دوره یک ساله تضمین مسترد خواهد گردید. اگر در دوره تضمین معایب و نقایصی در کار مشهود که ناشی از عدم رعایت مشخصات به شرح قرارداد باشد. سازنده مکلف است آن معایب و نقائص را به هزینه خود رفع نماید. برای این منظور سازمان مراتب با ذکر معایب و محل آن کتباً به سازنده ابلاغ می کند. در صورت عدم اجرا توسط سازنده سازمان می تواند از محل تضامین موجود نزد خود نسبت به رفع نواقص اقدام نماید.

این تفاهمنامه و سه پیوستهای آن در سه نسخه تهیه شده که دارای اعتبار واحد است و با امضای طرفین و ابلاغ آن از سوی سازمان (حداکثر ظرف مدت ۲ روز) برای امضاء کنندگان قابلیت اجرایی دارد.

 

سازمان مسکن و شهرسازی استان قزوین                                                     رئیس بانک مسکن استان قزوین

 

                                                                      شرکت ...................... به عنوان سازنده


«پیوست شماره ۱»

آماده سازی زمین محل پروژه

 بطور کلی آماده سازی زمین مجموعه فعالیتهای هماهنگ و ضروری در اراضی شهری است که به منظور ایجاد امکان بهره برداری از اراضی جهت احداث واحدهای مسکونی و تاسیسات جنبی آنها و رفع نیازهای عمومی و امکان                   بهره برداری صورت می گیرد. اما آنچه در این تفاهمنامه مورد نظر است عبارت است از: خاکبرداری و خاکریزی و تسطیح زمین پروژه با کد مصوب سازمان مسکن و شهرسازی تعریف شده در نقشه ها به گونه ای که امکان تردد ماشین الات ساختمان مقدور گردد و اجرای جوی و جداول و کانیوو و سایر ابنیه فنی و آسفالت معابر و پارکینگها و پوشش معابر پیاده رو براساس نقشه های مصوب و مشخصات فنی و عمومی نشریه ۵۵ معاونت راهبردی و برنامه ریزی ریاست جمهوری.

تکمیل نهایی خیابان های داخل زمین محل پروژه در انتهای کنار و در بخش محوطه سازی لحاظ و برآورد خواهد شد.

در مورد شبکه های آب و فاضلاب، برق و گاز نیز مطابق تبصره ۴ جزء ج بند ۴ تصمیم نامه مقرر شده وزارتخانه های نفت و نیرو، برق، آب، گاز و فاضلاب را تا ابتدای ورودی سایت تامین کنند.

هزینه های آماده سازی مطابق فهرست بهای معاونت برنامه ریزی رو نظارت راهبردی ریاست جمهوری ( سازمان مدیریت سابق) برآورد خواهد شد. لازم به توضیح است در صورتی که آماده سازی زمین علاوه بر تسطیح و اجرای جداول آیتم های دیگری نظیر بریدن یا ریشه کن کردن درخت را هم شامل شود این ایتم ها نیز مطابق جداول فهرست بهاء برآورد و لحاظ خواهد شد.

مطابق بند ۲ پیوست ۳ شیوه نامه تعیین تکلیف آماده سازی زمین چنانچه آماده سازی نشده باشد می بایست در تفاهمنامه مشخص گردد که طبق این تفاهمنامه تعیین تکلیف به عهده سازمان می باشد.

مطابق تبصره ۱ بند ۳ تصمیم نامه مراحل آماده سازی حسب نظر متقاضیان و تایید شورای مسکن استان می تواند تا مرحله اخذ پروانه ساختمانی و پی ریزی واحدهای مذکور و موارد مشابه ادامه پیدا کند.

مطابق بند ج شیوه نامه هزینه آماده سازی بصورت مقطوع بوده و این هزینه با تایید نظارت عالیه و براساس درصد پیشرفت فیزیکی و بدون هرگونه تعدیل به متولی آماده سازی پرداخت خواهد شد.

مطابق جزء ۲ بند ۶ شیوه نامه نظارت عالیه بر کلیه مراحل آماده سازی و ساخت و ساز مسکن مهر با سازمانهای مسکن و شهرسازی می باشد.

مطابق جزء الف بند ۳ تصمیم نامه در صورتی که آماده سازی به عهده سازنده قرار گیرد آماده سازی زمین نیز جزیی از اجرای کار محاسبه و لحاظ خواهد شد. در این صورت مطابق بند ۴ پیوست ۳ شیوه نامه، جهت هزینه های آماده سازی، تسهیلات مربوطه توسط بانک در قبال اخذ تضمین لازم در اختیار سازنده قرار خواهد گرفت و باقیمانده هزینه                آماده سازی به هنگام معرفی متقاضیان از آنان دریافت خواهد شد. سازمان (نظارت عالیه) می بایست حداکثر ظرف مدت یک هفته از صدور گزارش پیشرفت آماده سازی مجوز دریافت تسهیلات را به سازنده ارائه نماید.

تبصره: براساس تصمیمات ستاد تامین مسکن استان رقم کل آماده سازی و محوطه سازی براساس هر واحد در پروژه مهرگان ۲۰ میلیون ریال برآورد گردیده که از این رقم مبلغ ...................... ریال جهت واریز به حساب مشترک بنام شهرداری و سازمان جهت اجرای عملیات آماده سازی معابر اصلی و فرعی کل پروژه و.................................... و خارج از سایت ............. واحدی مورد تفاهم و مبلغ .................. ریال جهت اداره برق و مبلغ ................ ریال جهت آب و فاضلاب برای عملیات داخل سایت واریز می گردد و حداکثر رقم محوطه سازی داخل سایت که توسط خود سازنده اجراء می گردد مبلغ ...................... ریال خواهد بود.

تبصره: در هنگام اخذ تسهیلات بانکی مبلغ ۱۰ میلیون ریال از تسهیلات اعطایی به حساب مشترک شهرداری و این سازمان بعنوان تسهیلات آماده سازی واریز و مابه التفاوت مبلغ که رقمی بالغ بر ..................... ریال می باشد.

از متقاضی توسط سازنده اخذ و به حساب مشترک فوق واریز خواهد شد و سایر هزینه های مربوط به محوطه سازی توسط خود سازنده پرداخت و با توجه به تبصره فوق از متقاضی اخذ خواهد شد.

 

«پیوست شماره ۲»

قیمت سیمان و آهن الات هنگام مضای تفاهم نامه

 الف: قیمت پایه

قیمت پایه سیمان و آهن آلات در هنگام امضای تفاهمنامه متوسط قیمت اردیبهشت ماه سال ۸۹ که توسط معاونت امور مسکن و ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی اعلام می گردد اقدام خواهد شد مطابق موارد ذیل می باشد.

 

- قیمت آهن آلات (میلگرد، تیرآهن و ورق بصورت متوسط) هر کیلوگرم متوسط قیمت اردیبهشت ماه سال ۸۹ که توسط معاونت امور مسکن و ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی اعلام می گردد اقدام خواهد شد.                 

- قیمت سیمان به ازای هر تن متوسط قیمت اردیبهشت ماه سال ۸۹ که توسط معاونت امور مسکن و ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی اعلام می گردد اقدام خواهد شد

ب- نحوه محاسبه مابه التفاوت آهن آلات و سیمان

۵۰% حجم فولاد و سیمان مصرفی به قیمت میانگین سه ماهه اول بعد از انعقاد قرارداد اجاره زمین

۳۰% مابقی حجم فولاد و سیمان مصرفی به قیمت میانگین سه ماهه دوم بعد از انعقاد قرارداد قرارداد اجاره زمین

۲۰% مابقی حجم فولاد و سیمان مصرفی به قیمت میانگین سه ماهه سوم بعد از انعقاد قرارداد قرارداد اجاره زمین

 * مرجع اعلام قیمت متوسط سه ماهه و ماهانه آهن آلات و سیمان به سازمان های مسکن و شهرسازی معاونت امور مسکن و ساختمان وزارت مسکن و شهرسازی است.

 


«پیوست شماره ۳»

 مشخصات عمومی تعیین قیمت هر مترمربع ناخالص

الف- قیمت هر مترمربع زیربنای ناخالص واحد مسکونی ارائه شده برای اتمام ساخت تا مرحله پایان سفت کاری به مبلغ .................. ریال که آیتم های ذیل را شامل می شود:

۱- تهیه طرح و تحویل زمین ۲%

۲- تجهیز کارگاه ۵/۲%

۳- خاکبرداری جهت اجرای فونداسیون ۵/۱%

۴- اجرای پی و عایق کاری روی آن ۵/۷%

۵- اجرای سقف و اسکلت و اجرای کلیه عملیات پشت بام و عایق کاری مربوطه۳۰%

۶- تیغه بندی و چارچوب گذاری ۵%

۷- گچ و خاک در صورت نیاز ۳%

۸- لوله کشی آب سرد و گرم ۳%

۹- لوله کشی فاضلاب ۵/۱%

۱۰- لوله کشی گاز ۱%

۱۱- کانال کشی کولر و دریچه ۵/۰%

۱۲- لوله کشی و سیم کشی برق ۲%

۱۳- عایق کاری سرویس ها ۱%

۱۴- سایر آیتم های مربوط به سفت کاری ساختمان که در ردیفهای فوق الذکر نشده است. ۵/۱۴%

جمع:                                                                                                                                        ۷۵%

ب- قیمت مربوط به هر مترمربع واحد تا مرحله پایان نازک کاری علاوه بر موارد فوق، آیتم های ذیل را شامل می شود به ازای هر مترمربع زیربنای ناخالص                  ریال

   

۹- درب ورودی واحد ضد آتش و درب سرویس ها و اتاقها HDF و بالکن دوجداره UPVC

۱- کاشی دیواره و سرامیک کف سرویس ها

۱۰- سنگ کف و راه پله

۲- کاشی دیواره و سرامیک کف آشپزخانه

۱۱- دیواره راه پله (رنگ و گچ)

۳- گچ کاری (سفیدکاری) و نصب کلید و پریزها و شیرآلات

۱۲- نرده راه پله

۴- اجرای سرامیک کف

۱۳- چراغ های هوشمند مشاعات

۵- قرنیز

۱۴- رنگ کاری مشاعات

۶- تابلو برق واحدها و اصلی ساختمان

۱۵- آیفون معمولی

۷- اجرای نما مطابق نقشه مصوب

۱۶- درب ورودی اصلی ساختمان

۸- پنجره upvc دو جداره


 ج- توضیحات

۱- مصالح ساختمانی مورد استفاده دارای کیفیت درجه ۱ و استاندار است.

 ۲- ارتفاع مفید سقف واحدها حداقل ۲۷۰ سانتی متر است.

د- آسانسور

۱- تهیه و نصب یک دستگاه آسانسور برای هر بلوک بطور مقطوع ................... ریال

۲- تهیه و نصب آسانسور دوم برای هر بلوک در صورت درخواست متقاضیان بطور مقطوع ..................... ریال

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد